De Europese Commissie lanceert een nieuwe Prijs voor productveiligheid waarmee bedrijven die uitblinken in productveiligheid worden onderscheiden. Dit jaar zijn er twee categorieën: onlineverkoop en producten voor kinderen.

Elke consument verwacht en heeft recht op veilige producten. Deze nieuwe prijs is een erkenning voor bedrijven die productveiligheid in hun activiteiten centraal stellen en verder gaan dan de EU-eisen. De prijs is bedoeld voor bedrijven die innoveren en investeren om hun producten en diensten veiliger te maken, en daarmee de normen voor consumentenbescherming verhogen.

“Wij willen meer bedrijven stimuleren om productveiligheid prioriteit te geven en onze kinderen, onze gezinnen en onze vrienden te beschermen. Er zijn nog steeds te veel onveilige producten die worden teruggeroepen of schade veroorzaken. De Prijs voor productveiligheid biedt bedrijven een kans op erkenning voor de extra inspanningen die zij leveren om hun klanten te beschermen”, verduidelijkt Věra Jourová, Europees commissaris voor Justitie, Consumentenrechten en Gendergelijkheid.

Onlineverkoop en producten voor kinderen in de schijnwerpers

Dit jaar kunnen bedrijven zich voor twee categorieën inschrijven:

-Onlineverkoop: “Wij zijn op zoek naar beste praktijken en processen, bijvoorbeeld bij het terugroepen van gevaarlijke producten of het opsporen van dergelijke producten voordat ze worden verkocht”, verduidelijkt de Europese Commissie.

-Producten voor kinderen: hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om de manier waarop ze een kinderbedje ontwerpen, de creatieve wijze waarop ze hun klanten informeren over risico's, de uitstekende kwaliteit van de service na verkoop of de wijze waarop ze productveiligheid integreren in de toeleveringsketen en levenscyclus van het product.

Erkenning voor grote en kleine bedrijven

In totaal zijn er 12 prijzen: zes voor 'onlineverkoop' en zes voor 'producten voor kinderen'. In beide categorieën worden drie kmo’s en drie grotere ondernemingen onderscheiden met goud, zilver of brons. 

De winnaars ontvangen hun prijzen in september dit jaar uit handen van Eurocommissaris Jourová tijdens een uitreiking in Brussel en krijgen de kans hun ideeën en beste praktijken te delen met branchegenoten.

Voorwaarden

Wie wil meedoen aan de wedstrijd, moet voldoen aan enkele voorwaarden. Zo moeten de bedrijven gevestigd zijn in een van de 31 landen van de Europese Economische Ruimte (de 28 EU-lidstaten plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein).

“Het winnen van een prijs betekent voor bedrijven brede erkenning, versterking van hun reputatie en een kans zich te positioneren als een marktleider op het gebied van productveiligheid”, benadrukt de Europese Commissie. Bedrijven kunnen zich nog tot 7 april 2019 kandidaat stellen.