Consumenten hebben al geruime tijd meer aandacht voor gezondheid. Een tendens die niet vloekt met een andere niet te onderschatten factor: de behoefte aan plezier en genieten. Nielsen laat een jaarlijkse groei van de verkoop van 3,3% zien voor de hele categorie koeken (cijfers tot eind 2020), maar één segment springt er helemaal uit: dieetkoeken en energierepen laten een groei van 10,3% zien in dezelfde periode.

De tendens zet zich door: sinds de komst van het coronavirus kiest de consument meer voor producten en merken die hij kent. Een keuze voor veiligheid. Annick Verdegem, corporate affairs manager Benelux bij Mondelēz : “Onze merken zijn aanwezig bij 9 op de 10 gezinnen in België en het vertrouwen erin is groot. Ze zitten verankerd in de Belgische voedingscultuur, maken deel uit van ons patrimonium en bieden de consument tegelijk plezier en comfort in moeilijke tijden.” Tegen de achtergrond van de pandemie en de nieuwe consumptiegewoonten die eruit voortvloeien, kan Mondelēz bogen op een groot aanbod aan producten dat toelaat in het overgrote deel van de categorie aanwezig te zijn. “Net om die reden hebben sommige van onze producten hun verkoopcijfers significant zien groeien. Met name in de categorie koeken voor snoepers zijn er Milka en Oreo”, aldus Annick Verdegem. “Door de sluiting van de horeca is de verkoop van broodvervangers, zoals Mini Crackers Cracotte, Heudebert of LU sterk gestegen. Veel consumenten hebben door de omstandigheden het plezier van het samen eten herontdekt, met een lekkere cracotte of Heudebert-koek erbij.” Niet verrassend hebben de hamsterperiodes de verkoop stevig geboost. “In die periode was er duidelijk een stijgende vraag naar koeken met chocolade (+20,5%), zonder chocolade (+20,6%) en koeken voor kinderen (+20,1%). Terwijl de koeken voor fijnproevers populair gebleven zijn tijdens de hele periode van de lockdown, leden de kinderkoeken onder de sluiting van de scholen”, vervolgt Annick Verdegem.