Normec
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Normec
De weg naar (meer) duurzaamheid is dé uitdaging van het moment. Voor consumenten, medewerkers, klanten, de overheid en aandeelhouders van voedingsmerken wordt dit een belangrijke vereiste. Normec Foodcare helpt merken zich te focussen op de kernzaken. Zoals de juiste verpakking!
Veel bedrijven schakelen over naar duurzame verpakkingen, maar dit houdt ook valkuilen in. Bij Normec Foodcare houdt het Sensory-team die ontwikkeling nauwlettend in de gaten. “Wij doen aan consumentenonderzoek via diverse testcentra, onder meer in Antwerpen”, zegt Tinka Alaerds, specialiste bij Normec Sensory. “Ons team helpt bij het optimaliseren van smaak en bij het ontwikkelen van marketingacties. Ook bij verpakkingen kunnen we helpen om de slaagkans op het schap te verhogen.” Logisch: prijs en smaak zijn belangrijke drijfveren voor de consument, maar steeds vaker speelt ook duurzaamheid mee. Verse en lokale producten, mogelijkheden om voedselverspilling tegen te gaan én … duurzame verpakkingen.
Consumenten worden (te) zelden betrokken bij de verpakking van producten. “Nochtans speelt de verpakking een rol bij de betrokkenheid van de consument, en is die consument bereid meer te betalen als die zich betrokken voelt bij een bepaald product”, zegt Tinka Alaerds. “De consument is in verschillende fases belangrijk: Wat haal ik van het schap? Hoe gebruik ik dit product? En in welke afval- of recyclestroom komt het terecht? De verpakking leidt telkens tot een bepaalde beleving. De – aantrekkelijke – verpakking moet ook beschermen en moet efficiënt zijn.”
Onderzoek van Normec Sensory is afhankelijk van klant en vraag. “Een informatieve verpakking, hoe pak je dat aan?”, geeft Tinka Alaerds als voorbeeld. “Maar ook: hoe gebruik je verpakkingen om consumenten tot aankoop te verleiden? Hoe rijm je de verschillende aspecten met elkaar? Om duurzaamheid te benadrukken kan je specifieke kleuren gebruiken, maar is het product voldoende aantrekkelijk in het schap? Tot waar kan je gaan met de focus op één bepaald aspect?”
Kleur is niet het enige dat een rol speelt. Voor kleine gezinnen is een kleinere verpakking interessant om voedselverspilling tegen te gaan, voor grote gezinnen is de aankoop van meerdere kleine formaten minder duurzaam. “Hoe consumenten je verpakking ervaren, is echt wel belangrijk”, zegt Tinka Alaerds.
Hoe gebruik je verpakkingen om consumenten tot aankoop te verleiden?
Familiebedrijven houden vaak vast aan traditie, en terecht, maar zijn soms genoodzaakt om te innoveren, omdat de markt of de wetgeving verandert, of omdat ze sterk willen groeien. Internationale merken zijn vaak met innovatie bezig en daar past degelijk onderzoek bij. En wat met start-ups (met een klein budget)? “Voor beperkt onderzoek bevragen we een standaardgroep van supermarktklanten”, zegt Tinka Alaerds. “Bij grotere merken gaat het om specifieker onderzoek bij klanten van dat merk en maken we meer diepgaande analyses.” Elk soort bedrijf kan dus leren uit consumentenonderzoek van Normec Sensory.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?