Maandagavond beleefde de Vlaamse televisie een primeur: de allereerste televisiespot voor halal producten wordt uitgeonden. Dat gebeurt op de vooravond van de jaarlijkse ramadan.

Op Play4 zal dinsdagavond voor het eerst de spot te zien zijn van voedingsbedrijf Kasmifood uit Kapellen. De spot zal tot 25 april vijftig keer uitgezonden worden op Play4, 5, 6 en 7, met de bedoeling niet alleen moslims te bereiken, maar ook naar andere consumenten en ook handelszaken die nog geen halalsmeersalades en andere halalvoedingsproducten in het assortiment hebben. Het merk Kasmi is al een begrip bij moslimhandelszaken die belegde broodjes verkopen, bij moslimbakkers en -supermarkten.

Eind 2007 startte de nu 42-jarige Samir El Kasmi uit Schilde zijn onderneming in halalkipcurry-, halal kip andalouse-, halal filet americain- en achttien andere halalsmeersalades. Hij haalt uit de productie en distributie van zijn producten intussen een omzet van 5,5 miljoen euro en wil doorgroeien naar 35 miljoen euro binnen vijf jaar. “Broodbeleg voor moslims beperkte zich, en beperkt zich in ‘autochtone’ supermarkten en andere plaatsen nog steeds, tot choco, confituur, boter, pinda- en smeerkaas”, zegt Samir El Kasmi. “Ik wil met een ‘Belgisch’ product dat geen deel uitmaakte van de eetcultuur van mij en andere moslims de rest van België en de wereld veroveren."

"Ik ben ervan overtuigd dat de export van het merk Kasmi succesvol kan zijn, want er zijn overal ter wereld moslims die nog nooit een smeersalade hebben gegeten. Ook wil ik niet-moslims en de supermarkten waar ze hun inkopen doen verleiden om halalsmeersalades te proberen, die door hun kruiding ook niet-moslims kunnen bevallen. In elke markt heeft de eerste een voordeel op wie erna komt. Als volgende stap willen we uitbreiden naar Delhaize, Albert Heijn, Colruyt, Lidl, Carrefour en andere supermarkten”, zegt El Kasmi. 

 

CTA Newsletter NL