Cécile Annez is productmanager voor de zuivelafdeling van Lactalis Nestlé. Ze is gepassioneerd door haar werk, en houdt van de verscheidenheid van de taken. Ze vertelt ons wat meer over haar dagelijkse bezigheden.

Waaruit bestaat uw werk precies?

Als productmanager moet ik het aanbod zuivelproducten van Nestlé in België, Nederland en Luxemburg mee ontwikkelen. Om dat te doen moet ik voeling houden met de trends op de markt en de verwachtingen van de klanten. Mijn job is zeer gevarieerd, en kan worden onderverdeeld in vier grote pijlers: productontwikkeling, studies, publiciteit en communicatie, en ten slotte financiën. Wat de producten betreft ontwikkel ik de strategie van de merken rond recepten en packaging. Mijn rol is enigszins die van projectcoördinator, want de ontwikkeling van een product vereist een intense samenwerking met heel veel mensen. Zowel de R&D-afdeling, de fabriek, de agentschappen, de commerciëlen, de logistiek enzovoort zijn erbij betrokken. Tegelijk behoort het ook tot ons domein om kwalitatieve en kwantitatieve marktstudies te laten uitvoeren, en de concurrentie in de gaten te houden. We communiceren ook uitgebreid over onze communicatiecampagnes, zowel above als below the line, en voeren heel veel tests uit om te meten of de campagnes die we voeren resultaat hebben en beantwoorden aan de objectieven die we ons gesteld hebben. Op die manier bepalen we onze langetermijnstrategie. Ik hou me ook bezig met een deel van de communicatie die gepaard gaat met productlanceringen, meer bepaald voor televisie in België en wat het digitale gedeelte betreft. Het laatste luik van mijn taken draait rond de financiën, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de opvolging van het budget van onze merken en de prestatie-indicatoren.

Waar houdt u het meeste van in uw werk?

De diversiteit van wat ik doe boeit mij enorm. Sommige aspecten van mijn werk als productverantwoordelijke vereisen zin voor analyse, andere creativiteit. En omdat ik al enkele jaren ervaring heb, kan ik ook meedenken over de langetermijnstrategie wat betreft de positionering van onze merken, innovatie enzovoort. Ik vind het fantastisch om in een omgeving te werken waar geen enkele dag op de vorige lijkt. Dat is zowel uitdagend als verrijkend. Het is ook zo dat de structuur waarin we met ons marketingteam werken ons toelaat om heel snel met alle aspecten van de job in aanraking te komen en snel aan verantwoordelijkheid en vrijheid te winnen, wat minder het geval is bij meer verticale structuren.

Welke vaardigheden komen u vooral van pas?

Eerst en vooral de zin voor organisatie. Omdat we aan meerder projecten tegelijk werken, met elk hun deadlines, doelstellingen en soms heel verschillende gesprekspartners, is het absoluut noodzakelijk om goed georganiseerd te zijn. Je werk goed kunnen organiseren is hier een sleutelfactor voor succes, omdat het je enerzijds in staat stelt om te kunnen anticiperen op bepaalde zaken tijdens de momenten dat het wat minder druk is, en er anderzijds voor zorgt dat je prioriteiten kunt stellen in periodes waar je niet weet waar eerst te beginnen. Reactiviteit is ook heel belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld werkt aan iets dat meer dan een jaar nodig heeft om voltooid te zijn, verloopt niet alles altijd helemaal volgens plan en moet je snel en vaak heel creatief kunnen omgaan met onvoorzien omstandigheden. Je moet oplossingsgericht zijn en snel kunnen reageren. Talent voor communicatie is nog iets dat essentieel is, zowel intern als naar de buitenwereld toe. Je moet je projecten en ideeën kunnen verdedigen, voorstellen doen, overtuigd én overtuigend zijn, zowel naar je bazen als naar het commerciële team toe. Wat externe communicatie betreft moet je heel precies weten te zijn in de briefings met je gesprekspartners, over de objectieven die je wil bereiken. Ten slotte moet je beschikken over een creatieve, esthetische en kritische geest.

Is er een uitdaging die u nog zou willen aangaan?

Ik zou onze verpakkingen tegen 2025 volledig recycleerbaar willen maken. Dat strookt niet alleen met mijn milieubewustzijn, het is ook een gegeven dat voor onze klanten steeds belangrijker is. Als grote industriële groep moeten wij het goede voorbeeld geven. We proberen onze verpakkingen nu al zoveel mogelijk te verminderen, maar kunnen absoluut nog verder gaan. We hebben hiervoor al veel initiatieven genomen, en blijven in dit verband nieuwe projecten ontwikkelen.

Gondola People

Dit artikel is afkomstig van onze website Gondola People. Bent u op zoek naar een nieuwe job of rekruteert u personeel?

Klik hier