De zuivelgroep Laiterie des Ardennes zet zijn ontwikkeling voort en maakte in april de naam van zijn nieuwe ambassadeur bekend: Arnaud De Lie, Belgisch kampioen wielrennen op de weg in 2024. “Deze samenwerking versterkt onze ambitie om het eerste A-merk voor melk in België te worden”, vertelt Louis Ska, algemeen directeur van Laiterie des Ardennes. 

Laiterie des Ardennes heeft al een aantal cols bedwongen en klimt verder naar de top. In april liet het merk weten dat Arnaud De Lie zal optreden als zijn gloednieuwe ambassadeur. Deze bekende renner uit het peloton werd in 2024 Belgisch kampioen wielrennen op de weg. “Ik ben heel trots dat ik dit merk mag vertegenwoordigen. Het is mij op het lijf geschreven, want het sluit zowel aan bij mijn sportieve als mijn familiale waarden”, vertelt Arnaud De Lie opgetogen. Olivier Hottois, marketing manager van Laiterie des Ardennes, bevestigt: “De samenwerking met Arnaud De Lie leek ons op meerdere vlakken de juiste keuze. Allereerst staat Arnaud achter onze fundamentele waarden van authenticiteit, efficiëntie, werken en samenwerken. En ten tweede zijn de ouders van Arnaud coöperanten van Laiterie des Ardennes, via hun landbouwbedrijf in Lescheret, een dorp in de Belgische Ardennen.” De samenwerking tussen Laiterie des Ardennes en Arnaud zal zichtbaar zijn in verschillende vormen. Het nieuws werd op 15 april bekendgemaakt op de sociale media en Laiterie des Ardennes zal de kampioen de komende maanden aanmoedigen bij een aantal evenementen. Zo onder meer op 4 mei in de Famenne Ardenne Classic, op 12 mei met een consumentenwedstrijd om een truitje van Arnaud De Lie te winnen via de Strava-app en ook in juli naar aanleiding van de Ronde van Frankrijk. Laiterie des Ardennes zal verder ook prominent aanwezig zijn op de Landbouwbeurs van Libramont, van 25 tot 28 juli, en er volgen zeker ook nog acties in de winkels. De nieuwe samenwerking wordt gelanceerd met de slogan ‘Zo goed!’, om aandacht te vragen voor de eerlijke en kwaliteitsvolle producten van het bedrijf. 

Laiterie des Ardennes
©

Laiterie des Ardennes

Laiterie des Ardennes, een belangrijke speler in de zuivelsector

Dit partnerschap is vooral bedoeld om de merknaam Laiterie des Ardennes beter bekend te maken. Het brede publiek kent het merk vooral via het product ‘Echte Ardense Melk’, dat te vinden is in de meeste supermarktketens over het hele land. Die Echte Ardense Melk wordt sinds 2019 te koop aangeboden en heeft haar reputatie vooral kunnen uitbouwen dankzij de knowhow van de groep Laiterie des Ardennes, de Belgische zuivelcoöperatie uit Libramont, in het hart van de Ardennen. Elk jaar zamelt het bedrijf 1,3 miljard liter melk in bij meer dan 1.950 aangesloten leden op het Belgische grondgebied. Laiterie des Ardennes is dan ook de grootste zuivelcoöperatie in België. “We zijn een belangrijke speler op de markt voor UHT-melk voor de retail, want één brik melk op twee dat in België wordt verkocht, is afkomstig van Laiterie des Ardennes”, verduidelijkt Louis Ska, algemeen directeur van de groep. Op die manier is Laiterie des Ardennes de enige coöperatie die voor 100% in handen is van 1.950 Belgische landbouwers, verspreid over het hele land. “Wij willen zowel een Belgisch kwaliteitsproduct op de markt brengen als een eerlijk en rechtvaardig inkomen bieden voor onze landbouwers”, vervolgt Louis Ska. “Wij zetten ons elke dag ten volle in om onze landbouwers een beter bestaan te bieden en tegelijk de beste melk aan de wereld te leveren. We zijn ook trots op onze sterke maatschappelijke betrokkenheid.”  

Laiterie des Ardennes
©

Laiterie des Ardennes

Ambitie: grootste A-merk

Als onderdeel van Solarec, het industrieel en commercieel filiaal van Laiterie des Ardennes, is de groep actief vanuit twee productievestigingen: één in Recogne bij Libramont, de historische vestigingsplaats van het bedrijf, en één in Baudour nabij Bergen, waar het bedrijf actief is sinds 2018. In het verleden ontwikkelde het bedrijf vooral b2b-activiteiten en verkocht het boter, melkpoeder, geconcentreerde melk, geconcentreerde melkeiwitten en mozzarella onder eigen merk of in de vorm van private label. Met de verkoop van een A-merk wil Laiterie des Ardennes nu ook meer rechtstreekse banden aanknopen met de consumenten. De stap die het bedrijf daarvoor in 2019 zette, blijkt duidelijk vruchten af te werpen, want het merk doet het goed. De Echte Ardense Melk kent vandaag binnen het segment van de A-merken een groei van meer dan tien procent en staat al in de top 4. Louis Ska formuleert de ambitie als volgt: “Op middellange termijn willen wij de nummer 1 worden bij de A-merken voor UHT-melk. Door dit merk beter zichtbaar te maken, zorgen wij niet alleen voor een opwaardering van het product, maar vragen we ook aandacht voor het werk en de inspanningen van alle aandeelhouders binnen de coöperatie. Wij willen een Belgische en onafhankelijke coöperatie blijven.”

Echte Ardense Melk, de enige 100% eerlijke en 100% Belgische melk

Laiterie des Ardennes is in de retail bekend via zijn product Echte Ardense Melk, dat te koop is als volle en halfvolle melk in brik. “Het gaat om een 100% Belgische en eerlijke kwaliteitsmelk”, beklemtoont Marine Léonard, marketing manager bij Solarec. “Deze melk is een volledig lokaal product, want ze wordt ingezameld in het AOP-gebied Ardennen en in brik verpakt in het hart van de Ardennen, waar de koeien meestal minstens 120 dagen per jaar in de weide staan. De Ardense zure kleibodem levert gras dat rijk is aan vetzuren en voeder van een goede kwaliteit. Dat levert een melk op met een hoog gehalte aan omega 3-vetzuren. De voedingswaarde blijft optimaal behouden en zo kunnen we de beste melk aanbieden. Die melk moet zowel voldoende opleveren voor de producenten als betaalbaar blijven voor de consumenten.”

Meer informatie over de Echte Ardense Melk