Maandag heeft Johan Vande Lanotte, minister van de Consumenten, zijn intentie uitgesproken tot het oprichten van een gemeenschappelijke ombudsdienst waar de consumenten hun klachten naartoe kunnen sturen.
De minister heeft maandagochtend op VRT-radio geconstateerd dat er op dit moment te veel bemiddelingsinstanties en ombudsdiensten zijn. Hij legde vervolgens uit dat de consumenten niet weten waar zij recht op hebben. Hij wil deze instanties dus reorganiseren tot één gemeenschappelijke ombudsdienst met drie taken: het grote publiek informeren, klachten verzamelen en optreden als geschillencommissie.
Test-Aankoop en het Oivo hebben dit initiatief van de minister van Consumenten direct met instemming begroet. Het Oivo acht het noodzakelijk dat de consumenten gemakkelijk toegang hebben tot een informatie- en ombudsdienst voor alle geschillen. Test-Aankoop verklaart: "Met deze dienst weet de consument waar hij zijn klachten naartoe kan sturen". De organisatie pleit voor een organisatie van dit type naar Nederlands model.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?