Door het dalende alcoholverbruik, het druilerige weer van vorige zomer en de snel gestegen inflatie haalde bier niet de verhoopte olympische topconditie. De enige tekenen van verbetering vielen te noteren bij de sterke blonde bieren en bij bier zonder of met weinig alcohol.

Het jaar 2023 was geen topjaar voor de verkoop van bier in de supermarkten. De categorie in haar geheel wist weliswaar een positieve waarde van +2,7% op jaarbasis (NielsenIQ MAT P01 2024) te behouden, maar verloor op één jaar tijd wel 2,3% volume, en dat is niet bepaald weinig voor een categorie van deze omvang. In die context kun je het glas als halfleeg of halfvol beschouwen. Bij AB InBev hebben ze vrij veel vertrouwen. “In 2023 heeft de ongerustheid bij de consumenten over hun koopkracht het hele jaar door geleid tot minder vertrouwen en dalende totale volumes voor de brouwerijsector”, verklaart Arnaud Hoornaert, head of category management Belux bij AB InBev. “Tegen het jaareinde begon het consumentenvertrouwen geleidelijk aan weer te verbeteren, en daardoor kende de sector een opleving. Tegenover al die uitdagingen bleef de categorie van de bieren binnen de alcoholhoudende dranken duidelijk veerkracht vertonen en bleef die categorie zelfs groeien binnen de categorie van de alcoholische dranken. Bier kon zijn positie als bevoorrechte keuze behouden dankzij zijn betaalbare prijs en zijn typische kenmerken.” Naast de inflatie en het dalende consumentenvertrouwen moeten we ook de weersomstandigheden van de voorbije zomer vermelden, die niet meteen geschikt waren om de bierconsumptie te bevorderen. “Het was een slechte zomer, met 20% meer regen dan gemiddeld, vooral in de maanden juli en augustus, en dat was niet echt gunstig voor de bierverkoop. Maar ondanks alles heeft Duvel het goed gedaan”, meldt Ellen Van Hool, head of local marketing bij Duvel Moortgat.