Nederlandse consumenten kochten in 2016 voor ruim 1 miljard euro aan producten bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dit is een groei van maar liefst 25% ten opzichte van 2015. Meer dan de helft van alle aankopen werd gedaan bij webwinkels die in Duitsland zijn gevestigd. België is ook zeer populair, met 8% van de aankopen. Dat meldt het Nederlandse bureau voor de statistiek CBS op basis van gloednieuw ‘big data’ onderzoek in samenwerking met twee universiteiten.

Nederlandse e-shoppers kochten voor 1.071 miljoen euro aan goederen bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland gevestigd zijn. In 2015 was de omzet 859 miljoen en in 2014 660 miljoen. In 2016 lagen de uitgaven 62% hoger dan in 2014. Ter vergelijking: de aankopen bij Nederlandse webwinkels groeiden tussen 2014 en 2016 met 45%.

Ruim 80% van de buitenlandse Europese internetuitgaven in 2016 werd gedaan bij bedrijven in slechts vier landen, waaronder België. “Duitse webwinkels zijn koploper met ruim 50% van de waarde van alle aankopen. Daarna volgen Groot-Brittannië met ongeveer 12% en België en Italië met elk ongeveer 8%. De overige 20% van de aankopen waren verspreid over vrijwel de hele Europese Unie”, stelt het CBS vast. Op basis van dat percentage kan men stellen dat de Nederlanders vorig jaar ongeveer 86 miljoen euro hebben uitgegeven in Belgische webshops.

 

Vooral kleding en schoenen

Als Nederlanders producten kopen bij buitenlandse Europese webwinkels, dan doen ze dat meestal bij webwinkels in kleding en schoenen. De uitgaven bij deze webwinkels in 2016 vormen bijna 60% van de waarde van alle online aankopen buiten Nederland maar binnen de EU.

Daarnaast geven consumenten vooral geld uit bij winkels in diervoeding, wooninterieur en voedingssupplementen. Er zijn ook aankopen gedaan in overige branches. Van 15% van de aankopen kon de productgroep niet eenduidig worden vastgesteld”, zegt het CBS.

 

Zeer klein deel van de totale detailhandel

De uitgaven van Nederlandse consumenten bij buitenlandse Europese webwinkels was (op basis van de cijfers van 2015) in waarde gelijk was aan 0,7% van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. De Nederlandse detailhandel zette in dat jaar zo’n 107,1 miljard euro om.

“De buitenlandse online aankopen maken geen onderdeel uit van de Nederlandse detailhandel, maar het genoemde percentage geeft wel inzicht in de totale consumentenbestedingen en geeft een indicatie van de concurrentie voor de Nederlandse detailhandel van buitenlandse webwinkels”, stelt het CBS tot slot.

 

Big data

Tot nu toe kon het CBS de buitenlandse aankopen van de Nederlandse e-shoppers niet in kaart brengen. Maar door verschillende databronnen aan te boren en grote bestanden te analyseren, zoals buitenlandse BTW-aangiftes, gegevens over bedrijven ingeschreven bij de kamers van koophandel en dergelijke, kreeg het een vrij accuraat beeld. De foutmarge op de totale omzet is ongeveer 5%.

In deze cijfers staat de vestigingslocatie van bedrijven centraal, niet de domeinnaam of taal van de website. De taal van de website is in veel gevallen namelijk Nederlands”, benadrukt het CBS.