Het Nederlandse fulfilment-bedrijf Dynalogic, dat met een vestiging in Sint-Katelijne Waver ook in België actief is, opent deze maand een nieuwe vestiging in Vianen voor het thuisbezorgen en installeren van grote producten in de Benelux. Ook andere dienstenleveranciers surfen mee op die golf.
De nieuwe vestiging van Dynalogic in Vianen – tot voor kort een warehouse van Miele Nederland - moet de groei van de dienst 2XLinhome (tweemans bezorgingen) mogelijk maken.
Deze leveringen van grote producten werden tot nu toe voor de hele Benelux georganiseerd vanuit het hoofdkwartier in Woerden en een logistiek centrum van 15.000 m² dat in september j.l. werd geopend. Doordat er steeds meer 2XL producten bij komen heeft Dynalogic besloten voor de logistiek voor deze productcategorie te verhuizen van Woeren naar Vianen. Op de plaats die zo vrijkomt, is er meer capaciteit voor Dynalogic’s groeiende éénmanslogistiek op het gebied van value added, after sales en safe & secure logistiek.
Woerden en Vianen zijn centraal gelegen in Nederland en daarom meer gericht op de Randstad, maar een gedeelte van het assortiment 2XL producten zal ook is de hele Benelux – dus ook België – gedistribueerd worden.
2XLinhome
Daar waar in de e-commerce in het begin vooral kleinere producten werken verkocht, bieden webwinkels de jongste jaren steeds meer grote producten aan zoals meubelstukken, witgoed en bedden. Deze vragen een aparte logistiek en een specifieke dienstverlening bij het aan huis leveren.
Dynalogic heeft 2XLinhome diensten in mei 2014 aan haar serviceportfolio toegevoegd. Deze zijn vooral gericht op webwinkels, maar ook op andere leveranciers. Bij deze dienstverlening wordt geprobeerd de klant maximaal te ontzorgen Daarbij worden ook ‘personalized services’ aangeboden, zoals montage, installatie en inbouw. Ook de oude/defecte producten en het verpakkingsmateriaal worden teruggenomen worden.
Bol.com en consoorten
De leveringen van volumineuze en/of zware items door Dynalogic kregen vorig jaar een ‘boost’ dankzij een overeenkomst met bol.com. Onder ander wegens de grote groei van de webwinkel in België werden de volumes grote producten, zoals witgoed en speelgoed, te groot en moest de bezorging aan een gespecialiseerde dienstverlener uitbesteed worden.
Dynalogic is overigens niet de enige logistieker die profiteert van de forse groei van de vraag van online-consummenten naar grotere producten. Zo is bol.com’s grote concurrent CoolBlue enkele weken geleden gestart met een eigen bezorgdienst van witgoed, CoolblueBezorgt, gestart. Oorspronkelijk werden enkel de gebieden Brabant en Limburg afgedekt, maar sinds enkele dagen zijn Zuid-Holland en Noord-Holland.
Ook in België
Ook in België groeit de vraag. Zo heeft PostNL in Sint-Niklaas de nieuwe entiteit Extra@Home in België opgestart, die vooral op elektro-handelaars, tuincentra, lokale meubelzaken en dergelijke gericht is. Tevens heeft Dockx Group een aparte afdeling opgericht, Dockx Select, een oplossing biedt voor het leveren van de grotere stukken die in een webshop (of een fysieke winkel) zijn aangekocht.