#3 Chocolademerk Meurisse, mosterdfabriek Bister en zeepfabriek Savonneries Bruxelloises hadden voorgoed uit de winkelrekken kunnen verdwijnen. Maar daar staken enkele jonge Belgische ondernemers een stokje voor. Ontdek in onze mini-serie hoe ze deze iconische merken nieuw leven inbliezen. Afsluiten doen we met Meurisse. 

De broer van Henry Van Vyve's grootvader was de laatste directeur van het beroemde chocolademerk Meurisse, dat in handen kwam van Lu, Danone, vervolgens Kraft Foods en tenslotte Mondelēz. In 2005 verdween het merk volledig uit de rekken. “Het idee om het merk nieuw leven in te blazen ontstond tijdens een familiediner”, verklaart Henry Van Vyve, zesde generatie van het merk dat in 1845 werd opgericht door Adolphe Meurisse. “In de familie is er altijd een zekere nostalgie geweest naar die tijd.” Na enkele onderhandelingen met Mondelēz namen Henry Van Vyve en zijn broer Clément het merk over met hun eigen vermogen en begonnen ze bijna van nul. Iedereen kent de naam Meurisse, maar in 2020 was er geen fabriek, geen klantenbestand en zelfs geen opslagruimte meer. Henry Van Vyve, die aanvankelijk gespecialiseerd was in digitale technologie, wilde het bedrijf vooral een nieuwe dynamiek geven. Hij ontwikkelde een website, een nieuwe verpakking en lanceerde een bio, fair trade en meer premium assortiment, dat kan gesitueerd worden tussen Côte d'Or en Marcolini.