In Brussel start vandaag het netwerk- en informatieplatform Cross-Border Commerce Europe officieel zijn activiteiten. Het is een initiatief van voormalig BeCommerce-directeur Carine Moitier, gesteund door een aantal grote bedrijven, zoals Carrefour, Ikea, Marks & Spencer en Inditex. Het platform beoogt het stimuleren van grensoverschrijdende e-commerce in Europa en het ondersteunen van handelsbedrijven in hun initiateven op dit gebied.

De markt van cross-border e-commerce groeit snel. Van de 550 miljard B2C online handel in de EU28 (2017), is nu al 121 miljard grensoverschrijdend. Tegen 2020 zal die met 35% groeien tot 163 miljard en tegen 2025 met nog eens 50% tot 245 miljard. “Dat betekent dat de markt de komende vijf jaar zal groeien met 202%”, zegt Moitier.

“Om van die groei te kunnen profiteren zullen de handelsbedrijven zich moeten wapenen met veel data en informatie om de juiste beslissingen te nemen. Daarom wil Cross-Border Commerce Europe in eerste instantie een kennis- en netwerkplatform zijn, dat zich zowel op grotere spelers – die hun Europese posities willen versterken tegen een steeds meer aanwezige Amazon – als kmo’s die hun cross-border activiteiten willen accelereren”, voegt ze toe.

Bottom-up

Het initiatief wordt ondersteund door een aantal grote spelers uit een achttal landen. Moitier vernoemt Carrefour (Frankrijk), Ikea (Zweden), Marks & Spencer (VK), Inditex/Massimo Dutti (Spanje), Pupa (Italië), Galeria Kaufhof (Duitsland), Nespresso (Zwitserland), Vente-Exclusive (België) en Wijnvoordeel (Nederland). Op de opmerking dat er in Europa al drie  verenigingen bestaan die de belangen behartigen van de e-commerce, antwoordt ze dat het platform ‘bottom up’ gepositioneerd is en vooral pragmatisch wil zijn. “Die verenigingen zijn vooral gericht op lobbying bij de Europese Commissie en het Europees Parlement. Eens nieuwe wetgeving is beslist, informeren ze hun leden – vooral nationale e-commerce verenigingen – over de teneur ervan. Wij willen verder gaan en ook de praktische gevolgen en invulling ervan aan de bedrijven uitleggen”, zegt Moitier.

Drie pijlers

Volgens haar zal daarbij de nadruk gelegd worden op drie pijlers, namelijk e-regulering (GDPR, BTW, ...), e-logistiek (de toepassing van het geharmoniseerd Europees verzendlabel, bijvoorbeeld) en e-betaling (zoals de PSD2-richtlijn).

Om lid te worden moeten de handelsbedrijven in minstens drie landen binnen de Europese Unie online omzet genereren. Daarnaast zullen ook de ‘partners’ aan die voorwaarden moeten voldoen. Deze partners zijn dienstverlenende bedrijven zoals online betalingsspecialisten. Een aantal daarvan hebben hun schouders al hun schouders gezet onder het initiatief. Moitier citeert Worldline, MyBank, Oney en SellSecure.

Top 500 Retail Europe

Cross-Border Commerce Europe gaat van start met een team van vijf mensen die in Brussel gebaseerd zijn. “Zij  zullen de leden en partners zeven diensten aanbieden, waarbij een grote aandacht gaat naar cijfers die de bedrijven moeten helpen om zich beter te positioneren en ondersteunen in hun groei. Een daarvan is de ‘Top 500 Retail Europe’. Dit wordt een overzicht van de 500 grootste Europese spelers in de sector met een zoom op hun grensoverschrijdende prestaties. Er wordt ook een data- en informatiebank uitgewerkt”, voegt ze toe.

“Het is ook de bedoeling om netwerkmomenten te organiseren, om de leden met elkaar in contact te brengen, hun zichtbaarheid te verhogen, best practices uit te wisselen en ook misschien vooral sterke zakelijke partnerschappen in Europa uit te bouwen”, zegt Moitier. Een eerste initiatief in deze context is het "C-Suite Dinner" in Brussel, dat op 26 oktober plaatsvindt.

Over het platform Cross-Border Commerce Europe leest u meer in een exclusief interview met oprichtster Carine Moitier in het volgende Gondola Magazine. Heeft u nog geen abonnement? Klik dan hier!