Op enkele dagen van Driekoningen, volgende maandag, zit de verkoop van driekoningenkoeken in de lift. Delhaize verwacht een groei van 10% van de verkoop.

Driekoningen is over het algemeen een periode waarin de verkoop piekt in de supermarkt en voor de verschillende ketens komt het erop aan een graantje mee te pikken. De Driekoningenkoek is een traditie die niet verwaarloosd mag worden, zeker niet in Frankrijk, waar ze volgens cijfers van Nielsen goed is voor een derde van de verkoop. Maar ook in België worden goeie verkoopcijfers verwacht. Toch zeker bij Delhaize, waar er naar verwachting 220.000 Driekoningenkoeken zullen verkocht worden dit jaar, een stijging van zo'n 10% tegenover vorig jaar. Carrefour verwacht een stabiele verkoop van ongeveer 200.000 koeken, laat de supermarkt weten in Le Soir. 

Hoe komt het dat er bij Delhaize een duidelijke stijging is en bij Carrefour niet? Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize: "We zijn de enige retailer die zijn koeken bakt in onze winkels. Op die manier kunnen we de meeste verse Driekoningenkoeken aanbieden. Het is een primeur in de retail."

Het succes wordt bevestigd door cijfers van Nielsen, dat in Frankrijk een studie uitvoerde. De markt rond Driekoningen zit in de lift, dankzij thuisgemaakte producten (+5% voor bladerdeeg) en cider (+4%). Terwijl frangipanekoeken hun populariteit behouden, zijn industrieel gefabriceerde exemplaren in terugval. Vorig jaar zou maar 11,7% van de Franse gezinnen er gekocht hebben.