Deze ochtend maakte Delhaize via zijn sociale media bekend dat het een naamswijziging zal doorvoeren, maar dat meer info later zou volgen. Nu is dat eindelijk het geval: Delhaize wordt een maand lang Belhaize. 

Achter deze naamsverandering gaat een marketingstunt schuil. Concreet zal de keten een maand lang zijn logo en zijn verpakking veranderen. De voorzet was al gegeven in het laatste Delhaize magazine, waar lokale producenten onder het label "BEL" in de kijker werden gezet. Met deze naamsverandering wil Delhaize 1.600 Belgische producenten bedanken die met de keten samenwerken. De retailer meldt dat de populariteit van Belgische producten sinds het begin van de crisis nog nooit zo groot was: de vraag naar Belgische producten is in 2020 met 15% gestegen en de verkoop zou goed zijn voor 3 miljard euro per jaar. Maar liefst 70% van het assortiment bij Delhaize is van Belgische oorsprong. De producten zullen in de winkel worden gepromoot onder het label FormidaBEL en de actie zal gepaard gaan met een wedstrijd (van 6 mei tot en met 2 juni), zodat consumenten de producenten kunnen ontmoeten. 

Belgische theeplantage in Loenhout tegen september

In september zal Belhaize een exclusieve samenwerking met LocalTea starten. Deze onderneming zal binnenkort een theeplantage aanleggen in Loenhout, in de provincie Antwerpen. De thee zal rechtstreeks in België worden geproduceerd en onmiddellijk worden geleverd.  "De 32.000 werknemers van Belhaize en ikzelf willen onze 1.600 Belgische producenten bedanken voor hun passie, de uitstekende kwaliteit en de smaak van hun producten waarvan onze klanten elke dag kunnen genieten”, vertelt Xavier Piesvaux, CEO van Belhaize. "Het is onze ambitie om het aandeel van Belgische producten in onze schappen verder te vergroten. Elke dag streven onze inkopers naar nieuwe samenwerkingen met lokale producenten of breiden ze bestaande partnerships uit.”