Eurofiber, leverancier van connectiviteit over glasvezel voor de zakelijke markt, maakte zopas zijn samenwerking met Delhaize bekend. Daardoor krijgt de retailer in al zijn winkels, distributiecentra en campussen een snelle internettoegang met een capaciteit van 40 Gigabit.

Dankzij deze samenwerking maakt Delhaize zich klaar voor een verdere digitalisering en een verdere transitie naar de cloud. “Op middellange termijn is het de bedoeling om zelf geen datacenters meer te hosten, maar gebruik te maken een datacenter in de cloud. Het maakt het voor Delhaize ook mogelijk om de eerste stappen te zetten op vlak van realtime retail en de winkelbeleving voor haar klanten aanzienlijk verbeteren”, klinkt het in een persbericht.

Eurofiber heeft meer dan 61.700 kilometer aangelegde glasvezel in de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De samenwerking met Delhaize is de eerste 40 Gigabit dedicated internet access glasvezelverbinding in België. “We zijn heel trots dat Delhaize weldra de allereerste Belgische retailer zal zijn die over een 40 Gigabit dedicated internet access dataverbinding over ons glasvezelnetwerk zal beschikken. Dat is de snelste internet access glasvezelverbinding tot nu toe aangelegd in België. Het toont het potentieel aan van glasvezeltechnologie en de hoge bandbreedtes die het probleemloos kan leveren”, aldus Hans Witdouck, CEO Eurofiber België.

Met deze speciale glasvezelverbinding krijgt Delhaize een eigen, private weg naar de cloud en zijn er reële mogelijkheid om aan realtime retail te doen. Delhaize-klanten zullen kunnen genieten van hoogtechnologische snufjes die het winkelen efficiënter, aangenamer en voordeliger maken: ‘slimme’ winkelrekken die kunnen doorgeven dat producten niet meer voorradig zijn en aangevuld moeten worden, gegarandeerd gsm bereik in de winkels en gepersonaliseerde promo’s via de Superplus-kaart,… De speciale glasvezelverbinding is trouwens niet alleen goed voor een betere winkelbeleving, maar het komt ook het milieu ten goede. “Door het realtime monitoren van de frigo’s bijvoorbeeld, kan Delhaize haar energieverbruik beter beheren en zal er minder verspilling zijn. Hetzelfde geldt voor de monitoring van de broodovens, zonnepanelen en de laadpalen voor elektrische wagens van klanten”, besluit de retailer.