Het is een van de belangrijkste lanceringen dit voorjaar wat betalingen betreft: BNP Paribas Fortis en Visa kondigen de lancering aan van de debetkaart Bancontact-Visa Debit in België. De bank gaat de 4 miljoen debetkaarten van zijn klanten vervangen door een debetkaart Bancontact-Visa Debit die hen een universeel aanvaardingsnetwerk, meer gebruiksgemak voor mobiele of online aankopen en tal van innovaties oplossingen biedt. Andere Belgische banken volgen in de loop van het jaar.

Wie kent Visa niet? Toch is het de moeite waard om ons te herinneren aan de rol en de reikwijdte van deze belangrijke speler in het betalingsverkeer. Jean-Marie de Crayencour, country manager Belgium & Luxembourg bij Visa, legt de reden en het belang van deze primeur in België uit.

Wie zijn wij? Een onderneming die zich bezighoudt met digitale betalingen en die via haar VisaNet-netwerk alle spelers die bij een transactie betrokken zijn, in meer dan 200 landen en gebieden met elkaar in contact brengt. De banken en financiële instellingen geven die kaarten uit aan hun klanten. De handelaars vormen het enorme wereldwijde aanvaardingsnetwerk en accepteren de Visa-transacties via bedrijven die we afnemers noemen…En dan zijn er natuurlijk nog de consumenten. 

Kunt u ons wat cijfers geven over Visa?

Wij hebben momenteel 15.400 financiële partnerinstellingen, onze kaarten worden aanvaard in 70 miljoen verkooppunten en wereldwijd zijn er 3,5 miljard Visa-betaalkaarten in omloop. Dit alles komt neer op 204 miljard transacties per jaar, voor een totaalbedrag van meer dan 11 biljoen dollar, in meer dan 160 munteenheden.

Waarom is deze aankondiging zo belangrijk?

Het is een grote verandering voor België. BNP Paribas Fortis heeft ervoor gekozen om zijn klanten de eerste debetkaart Bancontact-Visa Debit van het land aan te bieden, een debetkaart die rechtstreeks gekoppeld is aan de rekening van de klant. Het is dus geen Visa-kredietkaart, want die bestaat nog steeds voor degenen die ervoor kiezen om op die manier te betalen. 

Wat bracht Visa en BNP Paribas Fortis ertoe dit nieuwe product te lanceren?

Wij kijken voortdurend naar de huidige en toekomstige behoeften van handelaars en consumenten. Sommigen vinden dat een automatische betaling hen meer controle geeft over hun uitgaven. 

Maar er zijn nog andere factoren. Neem de e-commerce omgeving, waar consumenten steeds meer hun debetkaart willen kunnen gebruiken om online aankopen te doen. Er is de groei van de directe betalingen en opnames op internationaal niveau, erg populair in de pre-COVID-19-periode. Voorlopig is deze tendens vertraagd, maar wij verwachten dat hij na gezondheidscrisis weer zal toenemen. Tot slot is er ook de ontwikkeling van mobiele betalingen, via smartphones, contactloos, of via wearables.

BNP Paribas Fortis was ervan overtuigd dat Visa Debit de beste oplossing bood, met een groter gebruiksgemak, een ruimere toegang met name voor e-commerce, en een beter ontwikkeld aanvaardingsnetwerk. Om nog maar te zwijgen van de innoverende trends die het merk Visa op de voet volgt. Andere Belgische banken zullen dit jaar volgen!

Wat zijn de voordelen voor handelaars?

Handelaars die deze tool aanbieden zullen beter voldoen aan de verwachtingen van de consument. Deze ontwikkeling heeft niet alleen betrekking op België. Visa Debit is al bekend in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en wordt ingevoerd in andere landen zoals Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk. Of zelfs Luxemburg, waar de recente invoering een groot succes is geweest en de verwachtingen heeft overtroffen.

Wat is uw boodschap aan de handelaars? 

Wees klaar om Visa Debit te aanvaarden in uw winkels, als u dat nog niet gedaan hebt. En neem contact op met je afnemer als je nog vragen hebt.