Waarom zou je naar Parijs of London trekken om inspiratie op te doen? Waarom een milieubelastende vlucht nemen naar de US of China als er dicht bij huis even grote verrassingen te vinden zijn?

Al vier jaar na elkaar neemt Gondola professionals op sleeptouw naar steeds intrigerende en inspirerende concepten. Na de veelbesproken “Trash retail” tour die een echte eye opener was, verraste hij dit jaar met Duitsland. Tijdens een dagtrip met Highco Shelf Service en een tweedaagse met de leden van APLSIA ging het van een meer dan 11.000m² grote proeftuin voor supermarktketen Real, een échte belevenis sportstore waar kanoën kàn, tot een amper 25m² beenhouwerij voor, jawel, … je hond! We belichten kort enkele van de bezochte concepten aan de hand van enkele belangrijke conclusies.

Markthalle, het bewijs dat de Hypermarkt niet dood is

Markthalle is het nieuwste concept van REAL, Duitse supermarktketen die tot de Metro AG groep behoort. De vestiging in Krefeld, 11.500m² groot, is de eerste van inmiddels 4 op Duits grondgebied. Wat het food-gedeelte betreft, kunnen we dit best omschrijven als “De Boqueria van Barcelona in een supermarkt”: veel aandacht voor lokale producenten, een fantastisch inspirerend gevoel en versheid ten top. Heel veel wordt van a-z huisbereid: men maakt er het deeg voor brood en pizza’s, er is een eigen koffiebranderij, ja zelfs de ijsjes worden volledig ter plaatse geproduceerd. In de non-food afdeling valt op hoe sterk er wordt ingezet op innovatie, met een kleiner assortiment dan in een standaard Real-hypermarkt en mét een betere omzet. Markthalle zou als concept perfect het noodlijdende Makro in België kunnen vervangen.