De winnaars van de wedstrijd ‘Gekozen Product van het Jaar’ zijn bekend. Maar liefst 33 producten werden door een jury van 5.000 Belgen bekroond als meest innovatieve of nuttigste nieuwkomer. Onder hen vinden we onder meer de Peulvruchtenpasta’s van Barilla, de La Laitière Desserten met Belgische chocolade en de Santa Maria Tortilla.

Voor het 12de jaar op rij werden de nieuwste productinnovaties beloond met het logo ‘Gekozen product van het Jaar’. Dit jaar werden maar liefst 33 producten door een jury van 5.000 Belgen uitgeroepen tot winnaar. Zij beoordeelden, testten en gaven hun mening over de nieuwste producten uit ons dagelijks consumptiepatroon en moesten daarbij de meest innoverende of nuttigste nieuwkomers uitkiezen. En dat het om de nieuwste producten gaat, mag je heel letterlijk nemen: enkel producten die minder dan 21 maanden op de Belgische markt aanwezig zijn, komen in aanmerking. De innovatie kan betrekking hebben op het product zelf, het recept of de fabricagemethode en zelfs de verpakking. 

Dit jaar werden niet minder dan 33 producten onderscheiden, gaande van peulvruchtenpasta’s tot ergonomische hoofdkussens, over ecologische verpakkingen of een app voor nieuwbouwprojecten:

  • AEG FX9/Ultimate
  • Aoste vegetarische burgers
  • Aqua Pure Wipes
  • Barilla Peulvruchtenpasta’s
  • Bic Flex 5
  • Canine Care Nutrition
  • Damart T-shirt met zeefdruk
  • Douwe Egberts Barista Editions
  • Duracell Powerbanks
  • Het Emma kussen
  • Engie Up
  • Ethias Hospi Quality+
  • Garnier Bio anti-age dagcrème met Lavendelolie
  • Herta Tradición
  • iD Intime
  • La Laitière Desserten met Belgische chocolade
  • Lattoflex Geltex Wellness
  • Levis Ambiance
  • Woningen Compère Augmented Reality
  • Milleville bio havermout/speltkoekjes
  • Mucci Feel Fruity ijsjes
  • Neutrogena Hydrogel mask collection
  • Oral-B Junior
  • Oral-B Genius X
  • Pampers Pure Protection
  • Renova Paper Pack
  • Santa Maria Tortilla
  • Sediplus Sleep Forte
  • Sensodyne Gevoeligheid & Tandvlees
  • Silikom Once Shampoo
  • Sodastream My Only Bottle
  • Soignon Geitenkaas
  • Stimorol Oral-B

“De kracht van het logo zit in de methode die erop gericht is de consumenten aan het woord te laten vanuit de overtuiging dat zij de enige echte experts zijn om te oordelen over de meerwaarde van een nieuw product. Het is de consument en alleen hij of zij die bepaalt wie de laureaten worden van het Gekozen Product van het Jaar”, reageert de organisatie. “Dit verloopt via een onafhankelijk onderzoek door Nielsen en testen van producten in reële gebruikssituaties na aankoop en in de eigen leefomgeving. Deze twee etappes maken van de wedstrijd de meest complete en doorgedreven productevaluatie.” 

Ter herinnering, het concept ‘Gekozen Product van het Jaar’, dat ontstaan is in 1987 in Frankrijk,  is ondertussen actief in meer dan 45 landen wereldwijd. Het gezicht achter de wedstrijd is Philippe Gelder, CEO van POY GROUP, die vanuit Brussel instaat voor het beheer van het netwerk.