- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Een analyse van het zoekgedrag van internauten tussen september 2015 en augustus 2016, levert een interessante rangschikking op van de "populairste" fashion merken.
Sqetch, een online platform dat merken en fabrikanten van kleding met elkaar in contact brengt, bracht het surfgedrag in kaart. Op die manier werd een Europese ranking opgesteld die in bepaalde landen ook verrassende resultaten oplevert. De top 3 van de meer dan 100 onderzochte merken wordt aangevoerd door Zara, gevolgd door H&M en Next.
In Europa en heel wat landen staat Zara onbetwist op nummer 1. De Inditex groep scoort ook nog met een tweede brand in de top: Berschka vinden we terug op de 7de stek. H&M scoort in veel landen, doch moet eigenaardig genoeg in thuisland Zweden de eerste plaats aan Zara laten. De UK en Ireland zijn atypisch. Daar gaan respectievelijk Next en River Island met goud lopen. Eens te meer zijn de Britten dus very British.
Het bij ons erg gehypete Primark komt slechts op de 9de plaats.
De grote retailmerken gaan overal met de ereplaatsen lopen. Kleinere, luxemerken komen zelden naar voor.
De volledige top 10 voor Europa ziet er als volgt uit:
In ons land moet Zara H&M naast zich dulden. Primark wipt hier wel de top 3 binnen en laat andere merken als Mango, New Look en Berschka achter zich.
De top 10 bij ons:
1. Zara en H&M
3. Primark
4. Mango
5. New Look en Berschka
7. Next en Topshop
9. River Island
10. Marks & Spencer (dat overigens bij ons alweer uit het straatbeeld verdwijnt).
(Merken als Nike en Adidas, die vooral voor sport bekend staan, werden niet mee in het onderzoek opgenomen).
Meer info op https://sqetch.co
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?