Bij de opening van de vierde winkel van Cru heerst optimisme, ondanks de zware verliezen van de supermarktketen. “We zouden hier niet staan als Colruyt Group er niet in geloofde.”

De nieuwste winkel van Cru ligt aan de Ninoofsesteenweg in Dilbeek, een drukke tweevaksbaan in de Brusselse rand. “Een heel andere locatie dan in Gent of Antwerpen, waar we in het stadscentrum zitten, maar dit is een plek die we al lang op het oog hadden,” zegt Jo Spiegeleer, business unit manager van Cru. “Het is de site van de oude geuze- en lambiekbrouwerij Eylenbosch, die aangepakt is door een projectontwikkelaar. Doordat er hier zoveel passage is, kunnen we een heel divers publiek aanspreken. We hebben de mensen uit de buurt - op de site zijn er nieuwe appartementen gebouwd -, maar we weten dat mensen makkelijk van 20 à 30 kilometer ver komen om naar Cru te komen. Daarom is dit voor ons een hele goeie locatie. We openen de winkel meer dan een jaar later dan gepland omdat we afhankelijk waren van de ontwikkeling van de rest van de site. Die liet op zich wachten. Maar er is op zich niets veranderd aan het concept van de winkel. We etaleren tien métiers, zoals we dat altijd doen, met nadruk op verse, kwaliteitsvolle en seizoensgebonden producten. We bieden het zelfscansysteem tijdens het shoppen niet meer aan. Mensen moeten hun producten aan de kassa scannen. En in de winkel hebben we in vergelijking met de winkel op de Groenplaats in Antwerpen opnieuw meer gekozen voor hout.

Zien jullie meer in dit soort locaties dan in winkels pal in het centrum van de stad?

Nee, het zijn gewoon andere soorten locaties. Dit was een plek waar we al langer verliefd op waren, al sinds het prille begin van Cru stond het op onze radar. We hebben altijd verschillende soorten plekken waar we mogelijk naar toe kunnen met Cru. 

Jullie wilden 15 à 18 winkels openen. Blijft dat het doel?

We willen ons niet op een cijfer vastkleven. Het kunnen er 10 of 12 zijn, maar ook 15. Bij de start van Cru in 2014 hadden we gehoopt om sneller supermarkten te kunnen openen, maar zoals deze site toont, heb je de timing niet altijd zelf in de hand. We leggen onszelf geen bepaald tempo op. 

Cru maakt zware verliezen. Hoe willen jullie dat omkeren?

We hebben in eerste instantie extra omzet nodig, dat kunnen we hier genereren. Op die manier kunnen we de verliezen verbeteren. Je kan vandaag zeggen dat je de opening uitstelt omdat het moeilijker is, maar dan draag je ook niet bij aan de rendabiliteit van Cru. Dus hebben we besloten om te openen in moeilijkere omstandigheden. Dat toont dat we met daadkracht willen verder werken aan die rendabiliteit.

©

Colruyt Group

Is Cru levensvatbaar?

Ja, daar ben ik rotsvast van overtuigd. Alleen vraagt het tijd. Je moet kijken naar wat er nodig is om de commerce te laten draaien, maar ook naar de nevenactiviteiten waar je bijkomende investeringen moet doen, zoals het zelfscansysteem dat we nu veranderd hebben. Er is geloof vanuit Colruyt Group om het te laten werken.

De omstandigheden spelen niet in jullie kaart. Mensen letten meer dan ooit op hun centen.

Dat zijn de huidige omstandigheden: niemand weet of die tijdelijk zijn of gaan blijven duren. We krijgen vandaag nog altijd klanten over de vloer. Ook als hun koopkracht kleiner is, willen mensen zich af en toe nog iets permitteren. Ik drink zelf bijvoorbeeld niet elke week wijn, maar als ik een fles opendoe, wil ik een echte goeie. Ik ben niet alleen. Mensen eigenen zich nog altijd luxe toe.

Weet u al waar en wanneer de volgende Cru opent?

Daar kan ik niet op antwoorden. We zijn bezig met locaties te bekijken waar er een nieuwe supermarkt komt. Dat kan binnen twee of drie jaar zijn, dat zien we nog.