In de Amerikaanse retailwereld heeft een nieuw initiatief veel stof doen opwaaien. Safeway en Kroger passen tegenwoordig kortingen toe die niet alleen gepersonaliseerd zijn (gericht op een specifieke doelgroep van klanten, zoals Colruyt dat bij ons doet), maar waarvan ook de bedragen per klant variëren. Een voordeel dat dus niet noodzakelijk op gelijkheid is gericht, aangezien de enseignes zich het recht voorbehouden om de korting aan te passen volgens de koopgewoonten van elke klant. Safeway en Kroger verwachten verbetering van de winstmarges door aanbiedingen te creëren op basis van de levenswijze van de klanten en ze aan te moedigen meer uit te geven. Dit model van “à la carte” tarifering zou zich ook naar andere kanalen moeten uitbreiden, waardoor het heel wat reacties en vragen oproept met betrekking tot de geheimhouding van individuele koopgegevens.

Volgens Keith Dailey, woordvoerder van Kroger, is 70% van de klanten die gepersonaliseerde coupons hebben ontvangen op het aanbod ingegaan. De keten test op het moment gepersonaliseerde prijzen via andere media, zoals smartphone applicaties of klantenkaarten.

Safeway heeft zeer opportunistisch geprofiteerd van een stroomstoring in Washington door de inwoners van de stad coupons te sturen voor diepvriesproducten, om het hen gemakkelijker te maken om de diepvriesvoorraad aan te vullen.