Twee jaar nadat het Canadese Couche-Tard tevergeefs probeerde om Carrefour Group te kopen, is het bedrijf opnieuw op overnamepad. Dit keer neemt het 2.200 tankstations over van TotalEnergies in vier landen, waaronder België. Daarvoor telde het 3,1 miljard euro neer.

Terwijl TotalEnergies zijn 1.198 tankstations in Duitsland en 392 tankstations in Nederland verkoopt aan Couche-Tard, ligt de situatie voor België en Luxemburg anders: de 619 stations die het bedrijf daar bezit en die het marktleider maken in ons land, zullen worden ondergebracht in een joint venture die wordt uitgebaat door Couche-Tard (60%) en TotalEnergies (40%). De tankstations zullen gedurende minstens vijf jaar onder de vlag van TotalEnergies verdergaan, zolang zij door de oliemaatschappij vanuit haar Antwerpse raffinaderijen van brandstof worden voorzien. TotalEnergies blijft volledig eigenaar van de elektrische oplaadpunten buiten de tankstations, de waterstofdistributie, de groothandelsactiviteiten op het gebied van brandstoffen en het AS24-netwerk van vrachtwagenstations.

3,1 miljard euro is een goede deal voor de Franse oliemaatschappij, die er zelf op wijst dat dit bedrag overeenkomt met meer dan 15 jaar netto cashflow. De overname komt er trouwens twee jaar voor de door Europa vastgestelde termijn voor het einde van de verkoop van particuliere verbrandingsvoertuigen. Heeft het Canadese bedrijf dan te veel betaald? Dat zou een onderschatting zijn van deze opmerkelijke onderneming, die een klein imperium van 14.000 buurtwinkels, nachtwinkels, tankstations en horecazaken over de hele wereld heeft.

Vergis u niet, bij Couche-Tard zit er een echte strategie achter, die zich vooral richt op de benzinesector. Couche-Tard begon met zijn Canadese netwerk en breidde in de jaren 2000 uit naar de Verenigde Staten door de 1.663 CircleK-winkels van de oliegroep ConocoPhilipps in de Verenigde Staten en Ierland op te kopen. Haar verlangen naar groei bracht haar ertoe de 2.300 tankstations van het Noorse Statoil te kopen, waardoor zij vaste voet kreeg in Scandinavië, Polen, de Baltische staten en Rusland. Voor Brian Hannasch, CEO van Couche-Tard, is deze nieuwe deal een kans om zijn leiderschap op de markt te laten gelden: "We zien een sterke geografische fit met ons bestaande Europese netwerk, waardoor we samen kunnen groeien in de sterkste economieën van Europa en onze visie kunenn bevorderen om de place to be te worden waar mensen wereldwijd terechtkunnen voor te winkelen en mobiliteit.”

De geplande stop op de verkoop van diesel- en benzinewagens zal onvermijdelijk leiden tot een daling van de brandstofverkoop in Europa. En voor tankstations zijn de marges al erg klein. Maar het einde van het tanken betekent niet noodzakelijk het einde van het tanken in de vorm van navullen. En dit biedt ook kansen voor degenen die zich in staat tonen aanvullende diensten aan te bieden. Dit is duidelijk een uitdaging die Couche-Tard wil aangaan.

Voorlopig zijn de voorwaarden voor de overdracht van het Belgische netwerk aan de nieuwe jointventure-entiteit nog niet bekend: sinds vanmorgen is er een vergadering van de ondernemingsraad in een groot Brussels hotel.