Naar jaarlijkse gewoonte trok Test Aankoop erop uit om de prijzen van de verschillende Belgische supermarkten met elkaar te vergelijken. Wat bleek? Ook dit jaar blijft Colruyt de goedkoopste vooral in de buurt van een Albert Heijn, al geldt dat niet bij zijn huismerken. Delhaize en Carrefour lijken daarentegen niet echt mee te dingen in de strijd om de laagste prijs.

Maar liefst 24.000 prijzen vergeleek Test Aankoop voor zijn grote jaarlijkse supermarktenquête. Daarbij vergeleek de consumentenorganisatie de prijzen van een uiteenlopende mix van 302 producten die regelmatig door klanten gekocht worden. Het gaat daarbij zowel om voedingswaren (ook vers), onderhoudsproducten, zuivel, charcuterie, drank en verzorgingsproducten. 

Voor de enquête baseerde Test Aankoop zich op de prijzen die waren terug te vinden op de websites van Albert Heijn, Carrefour Hyper, Carrefour Market (Mestdagh), Colruyt, Collect&Go, Cora, (AD) Delhaize, Intermarché en Match. Aldi, Leader Price, Lidl en Makro stuurden zelf hun prijslijsten door, die vervolgens werden gecontroleerd door Test Aankoop met steekproeven in de betreffende winkels. Supermarkten die echter geen online prijzen hebben, werden niet opgenomen in de vergelijking. Daarbij gaat het onder meer om Okay, Spar Colruyt grap, Alvo en Proxy Delhaize, alsook buurtwinkels die kleiner zijn dan 400 m2.

Drie verschillende mandjes

Test Aankoop maakte bij de prijsvergelijking een onderscheid tussen een mandje met internationale merken, eentje met witte producten en eentje met huismerken. En wat blijkt? Koop je vooral de producten van (inter)nationale merken, zoals Coca-Cola, Côte d’Or of Danone, dan komt Colruyt als goedkoopste uit de bus. De prijzen van de prijsbijter zijn trouwens, net zoals we vorig jaar al aangaven, het laagst wanneer er een Albert Heijn in de buurt ligt. Bij Carrefour Hyper, Makro, Cora en (AD) Delhaize zijn de prijzen voor merkproducten veeleer gemiddeld. Carrefour Market (Mestdagh) en Intermarché zijn duurder op dit vlak, Match is het duurst.