Coca-Cola European Partners Belgium wil haar distributiecentra in Hasselt en Heppignies sluiten in 2020. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Hierdoor zouden 132 jobs in gevaar zijn. 

De afdelingen van Coca-Cola in Hasselt, Antwerpen, Heppignies en Chaudfontaine hebben vandaag het werk neergelegd. De reden? De aankondiging van Coca-Cola gisteren dat het 2 van haar distributiecentra wil sluiten, in Hasselt en Heppignies. Het bedrijf benadrukt dat het haar logistieke structuur wil vereenvoudigen om competitief te blijven voor de toekomst.

Concreet is Coca-Cola European Partners Belgium van plan om 2 van haar 5 distributievestigingen – daar waar geen productieactiviteiten aanwezig zijn – in Hasselt en Heppignies te sluiten in 2020. Die activiteiten zouden overgedragen worden naar haar andere vestigingen in Gent en Antwerpen en 2 externe locaties. Daarnaast wil het bedrijf ook een nieuwe manier van werken starten voor de verkoop via automaten waarbij een ruimer assortiment van koude, maar ook warme dranken zal worden aangeboden. Hiervoor zou een nieuwe juridische entiteit opgericht worden binnen de organisatie.

132 jobs bedreigd, 123 banen overgedragen

Toch blijven deze twee veranderingen in de logistieke organisatie van Coca-cola European Partners Belgium niet zonder gevolg. Zo zouden 132 jobs in Hasselt, Heppignies en in de verkoop via automaten in gevaar zijn. Al benadrukt het bedrijf wel dat er tegelijkertijd 123 jobs naar Antwerpen, Gent en naar de nieuwe juridische entiteit worden overgedragen. Een transfer die de vakbonden en de werknemers bij Coca-Cola niet lijkt te overtuigen, zo blijkt vanochtend. Volgens hen is het voorstel dan ook 'irrealistisch'. 

Coca-Cola European Partners benadrukt dat het de komende weken in nauw overleg met de vakbonden zal kijken hoe zoveel mogelijk medewerkers intern herplaatst kunnen worden."Coca-Cola heeft een lange geschiedenis van meer dan 90 jaar in België en wil die ook verderzetten. Zich blijvend aanpassen aan de actuele marktomgeving en veranderende consumenten- en klantenvragen staan daarbij centraal. Zo werd er de laatste 3 jaar meer dan 117 miljoen euro geïnvesteerd in de vestigingen in Gent, Antwerpen en Chaudfontaine”, verduidelijkt het bedrijf.