Coca-Cola en AB InBev nemen elk een belang van 33,3% in de Nederlandse onlinemarktplaats Foodl. Die wil de directe handel tussen foodprofessionals en leveranciers vergemakkelijken. Hoeveel de transactie kost, is niet duidelijk. Dat meldt De Tijd.

Drankengiganten Coca-Cola en AB InBev hebben hun oog laten vallen op de Nederlandse onlinemarktplaats Foodl. Die werd eind vorig jaar gelanceerd en heeft als doel om de directe handel tussen drank- en voedingsprofessionals, en leveranciers te vergemakkelijken.  Concreet nemen Coca-Cola en AB InBev elk een belang van 33,3% in de onlinemarktplaats. Hoeveel de transactie kost, is niet duidelijk. Al moet de investering wel nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Ter verduidelijking, Foodl biedt in totaal 150 merken aan op zijn platform, zowel nationale en internationale merken als producten van start-ups. Producenten die hun producten willen verkopen op het platform moeten daarvoor maandelijks zo’n 95 euro betalen en moeten ook een percentage van hun omzet die ze via Foodl genereren afgeven. Hoeveel dat percentage is, hangt van productgroep af. Leveranciers zijn trouwens zelf verantwoordelijk voor de levering van de producten.

De onlinemarktplaats focust zich momenteel enkel op Amsterdam, maar Foodl benadrukt dat het in de toekomst ook wil uitbreiden naar andere steden in Nederland. Iets waar Coca-Cola en AB InBev hun steentje aan willen bijdragen.