Colruyt Groep begint met het ombouwen van 49 van de 57 winkels van Match, Smatch en louis delhaize. “De prijzen in de overgenomen winkels zullen lager zijn, waardoor we meer mensen kunnen aantrekken”, zegt Christophe Dehandschutter, binnen het directieteam verantwoordelijk voor de integratie van de winkels. 

Christophe Dehandschutter staat de komende weken en maanden aan het hoofd van een groot werf: het integreren van de 57 winkels van de louis delhaize groep in Colruyt Group. Vandaag wordt het startschot voor die operatie gegeven, nadat de mededingingsautoriteit voor de overname van 49 winkels toestemming gaf. Van slechts zes winkels is vandaag al bekend onder welke vlag ze zullen verder gaan: drie winkels van Bio-Planet, één Cru, één Colruyt Laagste Prijzen en één OKay. Voor de overige is er al een eerste idee waar het naar toe moet, zegt Christophe Dehandschutter. Al werd er nog geen definitieve beslissing genomen. “Van de 49 winkels die we gaan ombouwen, gaan er 38 de komende weken verder als een Comarkt of Comarché, een tijdelijke formule. Dat geeft ons de tijd om het personeel te leren kennen en te zien welke formule het best past op elke locatie. We zaten tot nu toe in de vreemde situatie dat we de winkels wilden overnemen, maar nog niet met het personeel konden spreken zolang er geen groen licht was van de mededingingsautoriteit. Daar kunnen we nu mee beginnen. Zij moeten zich kunnen inwerken in ons systeem en onze manier van werken. Dat is een hele grote operatie, in al die winkels. Tegelijk willen we ervoor zorgen dat er voor de klanten continuïteit is, waar we voor zorgen door het assortiment van louis delhaize te blijven voorzien. Voor de 32 winkels die niet meteen aangepakt worden, zal louis delhaize blijven beleveren. Wij betalen hen voor die service. We verwachten dat de hele ombouw naar Comarkt en Comarché tegen 8 april afgerond is.”

Wanneer willen jullie definitief beslissen onder welke formule de resterende winkels verdergaan?

We geven onszelf 3 à 6 maanden om een definitieve beslissing te nemen. We hebben bij de meeste winkels al een idee welke kant het uit zal gaan. Maar het kan ook dat we dat nog bijsturen, omdat de komende weken ons nieuwe inzichten geven over het cliënteel of de behoeften die er op een specifieke locatie zijn.