- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Slecht nieuws voor de buitenlandse bedrijven die hun producten in China via e-commerce willen verkopen. De Chinese regering heeft de taksen op cross-border e-commerce gewijzigd. Hierdoor worden veel ingevoerde producten, zoals voeding, baby-voeding, healthcare-producten en cosmetica, aanzienlijk duurder.
Vanaf 8 april moeten de kopers van ingevoerde goederen die online zijn gekocht, 17% BTW betalen, alsook in sommige gevallen een verbruikerstaks. Daarenboven zullen ook producten die in grote hoeveelheden langs andere kanalen worden ingevoerd, eveneens een bijkomende taks moeten betalen, rapporteert de Asia Times. En in eenzelfde beweging worden de taksvrije import van goederen ter waarde van minder dan 50 yuan afgeschaft.
Nog een maatregel betreft enerzijds de pakketten met een waarde van meer dan 2.000 yuan, en anderzijds de goederen die naar één persoon worden verstuurd en die in totaal een waarde hebben van meer dan 20.000 yuan per jaar hebben. In beide gevallen worden de taksen nog meer verhoogd.
Al deze taksen komen bovenop de bestaande “postal articles tax” die varieert van 10% (de norm) tot 50%.
De maatregelen van de Chinese regering zijn bedoeld om de aankoop van Chinese producten te stimuleren. Maar of Beijing daarin zal slagen wordt betwijfeld. Volgens analisten zal dat weinig effect hebben op de hoogwaardige goederen, zoals luxe cosmetica-producten. Rijke Chinezen zullen de bijkomende taksen er gewoon bijnemen. Vooral de import van goedkopere producten uit andere Aziatische landen, zoals Korea, zullen getroffen worden, zeggen ze.
Mogelijks wordt zelfs een averechts effect bereikt. Volgens de Chinese e-tailer Tmall zullen de nieuwe taksen het smokkelen in de hand werken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?