Foodretailers zijn voortdurend op zoek naar nieuwe verkoopkanalen. Na Carrefour, start nu ook Club Leader Price, een overblijfsel van het Franse merk waarvan de winkels door de Franse groep Casino aan Aldi werden verkocht, een test om producten via WhatsApp te verkopen.

Hoewel Casino de Leader Price-winkels verkocht heeft, behield het eigendom van het merk. Dat schakelt de supermarktketen nu in voor een test, die is voorbehouden aan klanten die lid zijn van de "Club Leader Price“, die op haar webshop regelmatig promoties aanbiedt. Concreet zullen klanten voortaan ook producten kunnen kopen via WhatsApp. Het enige wat ze hoeven te doen is een QR-code scannen op de website of de sociale media van de club, waarna ze terechtkomen op WhatsApp. Ze krijgen de aangeboden producten te zien, maken hun keuze, betalen onmiddellijk met Apple Pay, PayPal of via hun bankgegevens, waarna hun bestelling de volgende dag wordt geleverd door Colissimo. De service wordt binnenkort ook uitgerold bij Monoprix. 

Het is niet de eerste keer dat Casino producten verkoopt via WhatsApp: de groep testte het concept namelijk al bij zijn Colombiaanse dochteronderneming Exito. Daarbij werd technologie gebruikt die ontwikkeld werd door het Argentijnse bedrijf Botmaker. Jean-Charles Nauori, CEO bij Casino Group, gaf tekst en uitleg in Les Echos: "De belangrijkste opportuniteit van dit nieuwe verkoopkanaal is dat we ons in een cyclus bevinden waarin innovatie zich steeds sneller doorzet. Een cyclus die zelfs traditionele bedrijven treft waarvan men dacht dat ze er weinig of niet bij betrokken zouden zijn", aldus de Franse topbaas. "Dit is het geval voor de automobielindustrie of de distributiesector. De sector zal een revolutie doormaken zoals de non-foodsector dat deed met e-commerce. Wij zijn erin geslaagd deze uitdaging in de non-foodsector aan te gaan door de oprichting van Cdiscount. In de voedingssector zien we dit natuurlijk als een uitdaging, maar ook als een grote kans voor de groep. Onze positionering (stedelijk met Monoprix en Franprix), onze kennis van non-food e-commerce met Cdiscount en strategische partnerschappen met de besten op de markt (Ocado, Gorillas, Amazon Prime) moeten ons in staat stellen een leidende positie in te nemen. Hypermarkten zullen het meest lijden onder de groei van e-commerce binnen de foodretail (door het ruime foodassortiment online), in tegenstelling tot buurtwinkels, die juist zeer complementair en synergetisch zijn met e-commerce (complementair op het gebied van snelheid, service en versheid). "