De stakingsacties in de Franse olieraffinaderijen en de blokkades van de brandstofdepots dreigen de Franse economie lam te leggen. De Franse vervoerders waarschuwen ervoor dat zij hun vrachtwagens op de parking zullen moeten houden als het tij niet snel keert, en dat de bevoorrading van de winkels daardoor in het gedrang komt.

Onder het motto « Si nous ne roulons pas…la France s’arrêtera » hebben de transportfederaties FNTR, TLF en Unostra (de werkgevers van de vervoersector, dus) een dringende oproep gericht aan de Franse regering. Daarin wijzen ze erop dat de situatie aan een razendsnel tempo verslechtert en dat zij binnen de 24 à 78 uur in de problemen zullen zijn.

De staking in de raffinaderijen en de depots bleef aanvankelijk beperkt tot het noorden en het westen van het land. Maar nu zouden alle raffinaderijen stilliggen.

De eigen dieseltanks van de transportbedrijven raken leeg en de brandstofdistributeurs hebben hun leveringen gestaakt. De openbare tankstations sluiten de ene na de andere. Dinsdag waren meer dan de helft van de stations van AS24 (red.: een van de grootste leveranciers van diesel voor vrachtwagens in Frankrijk) door hun voorraden heen,” zeggen ze.

Omdat de toestand zo snel verslechtert, vrezen de Franse transporteurs dat ze hun vrachtwagens niet meer rijdende kunnen houden en dat de bevoorrading binnenkort in het gedrang komt. “Als onze trucks niet meer kunnen rijden, stoppen het verbruik en de productie… en stopt Frankrijk,” klinkt het.

De transporteurs vragen dan ook aan de regering dat ze dringend de brandstoffendepots toegankelijk zouden worden gemaakt en dat het transport van diesel naar de tankstations zou worden omkaderd. “De transportbedrijven zouden daarbij prioritair bevoorraad moeten worden,” zeggen ze.