Postbedrijf bpost heeft 2016 goed ingezet. Hoewel de totale bedrijfskosten achteruit gingen, wist bpost de daling van de overheidssubsidie voor krantenbedeling goed op te vangen. Het postbedrijf verstuurde ook meer pakjes en reclamefolders.

Bpost boekte in het eerste kwartaal van 2016 een omzet van 604,5 miljoen euro. Een daling met 12 miljoen (-2%) ten opzichte van vorig jaar, waarvan 7,2 miljoen toe te schrijven is aan de lagere vergoeding voor de krantenbedeling en voor de persconcessies. 

Reclame redt brievenpost 

De traditionele brievenmarkt staat door de toenemende digitalisering al jaren onder druk en ook dit kwartaal verstuurde bpost minder brievenpost. De achteruitgang bleef mede dankzij het herstel van de reclamepost (+0,1% in volume) wel beperkt tot een volumedaling van 4%, waarmee de klassieke post het beter doet dan de -5% van vorig jaar. “De binnenlandse postvolumes hielden goed stand als gevolg van de positieve evolutie van reclamepost als gevolg van onze nieuwe verkoopsaanpak, die vruchten afwerpt”, aldus CEO Koen Van Gerven.

 

Pakjes: grootste stijging ooit

In de pakjesbedeling, die alsmaar belangrijker wordt voor bpost, zijn de cijfers positiever. Deze divisie surft mee op de golven van de groeiende e-commerce. De organische groei bedroeg in het eerste kwartaal 3,6 miljoen of 4,3%. Bpost verstuurde 14,6% meer pakjes, goed voor de sterkste volumestijging ooit in pakjes.

Besparingen werpen vruchten af 

Dat zowel de brievenpost als de overheidssubsidie voor krantenbedeling achteruit gaan, dwingt bpost wel om te besparen. Het postbedrijf snoeide in de uitgaven en zag de totale bedrijfskosten met 15,2 miljoen euro (-3,4%) dalen. Het meeste (6,7 miljoen) werd er bespaard op personeel. Zo doet bpost het tegenwoordig met 355 voltijdse werknemers minder, wat 5,2 miljoen euro bespaarde. Daarnaast daalden ook de transportkosten met met 4,2% of 2,2 miljoen euro. Hierdoor steeg de bedrijfswinst voor afschrijvingen en waardeverminderingen (EBITDA) met 1,8% tot 175,9 miljoen euro. 

“De resultaten van het eerste kwartaal tonen de veerkracht van ons businessmodel aan. We konden het effect van de verminderde vergoeding voor de DAEB (krantenbedeling, red.) volledig opvangen op onze rendabiliteit, die we zelfs nog konden doen stijgen dankzij onze gerichte kostenaanpak”, zegt Koen Van Gerven (CEO bpost).

Overname Lagardère

Bpost neemt binnenkort de Belgische activiteiten van Lagardère Travel Retail (Press Shop, Relay) over, waarmee het er in één klap 220 krantenwinkels en 440 miljoen euro omzet bijkrijgt. Het bedrijf wacht nu nog op groen licht van de mededingingsautoriteiten