Het Franse groentemerk Bonduelle, in ons land marktleider in groenteconserven, heeft een missie: met plantaardige voeding een betere toekomst creëren, voor onze gezondheid en die van onze planeet. “We willen dat doel samen met onze retailpartners bereiken.”

“De toekomst is plantaardig, daar zijn we rotsvast van overtuigd. We staan met zijn allen voor grote uitdagingen: de klimaatcrisis, grootschalige urbanisatie, uitputting van landbouwgronden, welvaartsziekten als obesitas en diabetes en er vandaag ook nog een pandemie bovenop. En dat is nog niet alles. In 2050 moeten we op een gezonde en duurzame manier 10 miljard mensen voeden”, zegt Friek van Helden, Innovation Manager Retail Benelux bij Bonduelle. “Wij nemen als ’s werelds grootste groentemerk het voortouw en bieden innovatieve en relevante oplossingen om consumenten gezonder en met respect voor de planeet te laten eten. De transitie naar plantaardige voeding is volop bezig en zal zich nog verder doorzetten. Door de pandemie is nog duidelijker geworden dat de gezondheid van mensen en planeet niet goed is en dat mensen daar zelf iets aan kunnen doen. We willen mensen samen met onze partners in de retail inspireren om de stap te zetten naar een plantaardiger eetpatroon. Retailers zijn net als wij bezig met hoe ze de wereld kunnen verbeteren. We zijn het ook aan onze positie verschuldigd om daar initiatief in te nemen: we zijn immers marktleider. Bonduelle is groeidrijver in groeisegmenten als maïs en peulvruchten, met een marktaandeel van respectievelijk 39% en 26%. Het aantal flexitariërs in België neemt nog altijd toe. Dat is een groeimarkt waar wij als groentespecialist op inspelen. Peulvruchten zijn namelijk de perfecte natuurlijke vleesvervangers.”

Bonduelle verbindt aan die marktpositie een duidelijke duurzaamheidsambitie: tegen 2025 wil het een B Corp-gecertificeerd bedrijf worden. Ilonka Audenaerde, General Manager Bonduelle Benelux: “B Corp is een wereldwijd erkende duurzaamheidscertificering waarbij je je als bedrijf engageert om natuur, milieu en sociale verantwoordelijkheid op hetzelfde niveau te plaatsen van economisch belang. We willen graag de beste zijn vóór de wereld in plaats van de beste van de wereld. En dat is een uitdaging. We zijn in meer dan honderd landen actief en iedereen die bij het bedrijf betrokken is, van chauffeur tot manager, steekt een tandje bij om op dat vlak toonaangevend zijn. Het B Corp-certificaat laat je ook niet toe op de lauweren te rusten, je blijft je continu ontwikkelen om beter te worden.”

Bonduelle belooft duurzame landbouw

Friek van Helden: “Om concreet invulling te geven aan onze missie, hebben we ons ‘Bonduelle belooft’-programma. De eerste belofte die we maken is dat onze groenten altijd vers van het seizoen zijn. Mensen realiseren zich niet altijd dat ze seizoensgroenten eten, terwijl ze eten in het seizoen wel belangrijk vinden. Wij zitten met onze fabrieken daar waar de groenten in de zon en in de volle grond geteeld worden, om ze binnen 4 à 12 uur na de oogst te verwerken. Ze worden pas geoogst wanneer ze perfect rijp zijn, zodat hun smaak en voedingswaarde optimaal zijn. Een tweede belangrijke belofte draait om biodiversiteit en bodem. We hebben ruim driehonderd landbouwspecialisten die nauw samenwerken met zo’n 2.800 telers waarmee we samenwerken. We onderzoeken met hen hoe we de bodem zo optimaal mogelijk kunnen gebruiken en hoe we biodiversiteit kunnen stimuleren. Gewasrotatie is bijvoorbeeld belangrijk: je kan dit jaar erwten oogsten, maar daarna moet je zeven jaar wachten om het opnieuw te doen om de bodem niet uit te putten. We gebruiken daarnaast bijvoorbeeld ook de strip-tilltechniek, waarbij de grond enkel oppervlakkig omgewoeld wordt, wat de bodem ten goede komt. We beloven ook minder bestrijdingsmiddelen te gebruiken, door diverse alternatieve landbouwtechnieken, zoals het inzetten van insectennetten. Naast alle Bonduelle-producten die we met duurzame landbouwtechnieken telen, bieden we ook biologische producten aan.

Bonduelle

Conserven, een gezonde keuze

Een volgende belofte die Bonduelle maakt, heeft alles te maken met het feit dat consumenten steeds meer letten op wat er in producten zit. Ilonka Audenaerde: “Al onze producten hebben Nutri-Score A. We zijn daar heel trots op. Voor veel consumenten is dat een belangrijk argument.” Friek van Helden: “Mensen zijn vaak onwetend als het over conserven gaat, misschien komt dat door het woord zelf. We gebruiken nooit conserveringsmiddelen. Het inblikken zelf is het conserveren. Daarnaast is de consument ook meer bezig met hoeveel zout en suiker er in voeding zitten. Toegevoegde suikers hebben we niet meer in ons assortiment, op één of twee producten na. Onze producten zijn daarnaast zoutarm. Bij peulvruchten is het slechts 0,3 gram per 100 gram. We zijn daar al jaren mee bezig. Je moet mensen er stapsgewijs in meenemen, anders dreigen ze af te haken. Plantaardige voeding is belangrijk voor onze gezondheid. We eten te weinig groenten, slechts de helft van de aangebevolen hoeveelheid van 300 gram per dag, en teveel bewerkte voeding met weinig voedingswaarde. Vorig jaar had de helft van alle volwassen Belgen overgewicht. Plantaardige voeding helpt om dat probleem op te lossen.”

Blik, eindeloos recycleerbaar

Nog een belangrijk thema, zowel voor consument als retailers, zijn duurzame verpakkingen. En ook daar scoort Bonduelle heel goed. Ilonka Audenaerde: “Veel mensen weten niet dat stalen conservenblikken eindeloos recycleerbaar zijn. Ze zijn bij het recycleren makkelijk uit het PMD-afval te halen met een magneet, waarna ze opnieuw in de loop van staalmakers terecht komen, zonder enig kwaliteitsverlies. In België komt maar liefst 98 procent van alle blik terug in de loop. Het is daarmee het meest gerecycleerde verpakkingsmateriaal. Het verschil met andere verpakkingsmaterialen is heel groot. Blik is met voorsprong het meest gerecycleerde verpakkingsmateriaal.”

Bonduelle

Heb jij ook een boontje voor plantaardige voeding?

Onze langetermijnvisie is dat steeds meer mensen een dagje minder vlees zullen consumeren. Maar hoe doe je dat dan? Er is nood aan informatie en inspiratie! Daar spelen wij een belangrijke rol in, maar onze handelspartners ook. 

Wie is Bonduelle?

Bonduelle is ’s werelds grootste groentemerk, actief in meer dan honderd landen en marktleider in groentenconserven in België. Sinds 1926 produceert het Franse familiebedrijf tientallen soorten groenten, inmiddels op 56 locaties in 11 landen. Daar waar onze groenten van het land komen, staat ook onze fabriek. Bonduelle heeft één missie: mensen inspireren om de overgang te maken naar meer plantaardige voeding om zo bij te dragen aan het welzijn van zowel mens als planeet. Dit doen we door plantaardige voeding toegankelijk te maken voor elk moment, op een smaakvolle, makkelijke en verantwoorde manier.

Wil jij als retailer ook consumenten inspireren om meer plantaardige eiwitten te eten?

Deel jouw initiatief of idee via consumerservices_blx_uk@bonduelle.com en ontvang een lekker verrassingspakket.