Vrijdag 29 november is het weer zover: Black Friday, een van de belangrijkste shoppingevenement van het jaar. Vooral vrouwen gaan op zoek gaan naar koopjes. Ze shoppen vooral online en zijn daarbij voornamelijk geïnteresseerd in elektronica en kleding. Zo blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van MediaMarkt. 

Aanstaande vrijdag is het Black Friday. Het populaire Amerikaanse fenomeen, dat de laatste jaren is overgewaaid naar België, lijkt definitief ingeburgerd in ons land: maar liefst 98% van de Belgen is al bekend met het concept. Maar wie is nu precies de Black Friday-shopper en wat denken de Belgen echt over het fenomeen. GfK ging in opdracht van MediaMarkt op onderzoek uit. En wat blijkt?  Belgische consumenten zijn vooral geïnteresseerd in producten als computers, laptops, smartphones, tablets, tv’s en andere elektronica. Maar ook kleding wordt door bijna de helft van de consumenten genoemd als een typische Black Friday-aankoop. Intussen is Black Friday uitgegroeid tot een vaste waarde in ons land. Eén op drie gaf tijdens de vorige editie van deze koopjesdag aan al zeker te zijn er dit jaar opnieuw bij te zijn.

Doelgroep

Bijna de helft van de Belgische populatie doet minstens één Black Friday-deal, zo blijkt uit de studie die de editie van vorig jaar (2018) onder de loep nam. Bij jongere generaties ligt dat aandeel zelfs nog hoger. Van consumenten onder de 45 jaar zegt 52% een Black Friday-shopper te zijn. 

De gemiddelde shopper is een hoogopgeleide tussen 35 en 44 jaar oud, binnen een hoge sociale klasse. Vooral vrouwen blijken fervente koopjesjagers te zijn. Maar liefst 47% van de vrouwelijke deelnemers gaf aan een Black Friday-aankoop gedaan te hebben, tegenover 37% van de mannelijke respondenten.

Vooral online

 De Black Friday-shopper winkelt het liefst op Black Friday zelf (60%) en tijdens het daaropvolgende weekend (48%), en dan bij voorkeur online (54%). Op Cyber Monday, het kleine broertje van Black Friday, wordt dan weer beduidend minder gekocht (12%).

Geen impulsaankopen

Black Friday is traditioneel bedoeld om het seizoen van de kerstaankopen officieel te openen. Toch kopen de Belgen op Black Friday geen cadeaus voor speciale gelegenheden. Meer dan de helft heeft geen specifieke reden voor zijn aankoop. Consumenten grijpen “Zwarte Vrijdag”, volgens het onderzoek, vooral aan om zichzelf te plezieren. Zo geeft bijna twee derde aan dat ze iets voor zichzelf kochten. Bijna een kwart kocht tijdens het Black Friday-weekend iets voor zijn familie. Het gaat daarbij echter niet om impulsaankopen. Twee op drie van de Black Friday-shoppers zegt dat ze de producten ook zonder Black Friday had aangekocht. Een koopje blijkt echter moeilijk te weerstaan, meer dan één op drie laat zich wel verleiden door de Black Friday-aanbiedingen om extra aankopen te doen.