Black Friday, de laatste vrijdag in november, zal dit jaar naar alle waarschijnlijkheid de drukste ooit zijn in België. Dat blijkt uit onderzoek van bespaarsite Goedkoop.be. Black Friday 2016 was de drukste online shoppingdag van het jaar, omdat die dag heel grote kortingen worden toegekend. Ook Cyber Monday zou dit jaar een topper moeten zijn.

Black Friday staat in Amerika al jaren bekend als de dag van de aftrap van de kerstinkopen. Zoals de naam het zegt valt die altijd op een vrijdag, de dag na het Amerikaanse Thanksgiving. In deze periode beginnen velen aan het shoppen van cadeaus voor de feestdagen. Winkels en webshops strooien dan met vaak zeer hoge kortingen om klanten te lokken. De maandag daaropvolgend is het Cyber Monday, waar online nog meer kortingen aangeboden worden.  Deze traditie heeft inmiddels de oceaan overgestoken. Ook Belgische webshops nemen het concept steeds vaker over.

Black Friday valt dit jaar op vrijdag 24 november en Cyber Monday op maandag 27 november. “Ervaring leert echter dat veel deals over het complete weekend getrokken worden, waardoor je ook op zaterdag en zondag veel korting kan scoren”, zegt Goedkoop.be, een website waarop men de promoties van de populairste webwinkels in België kan vinden.

Record bezoekersaantallen

Voor Black Friday en Cyber Monday maakt die site een speciale bladzijde aan waarin die speciale promoties worden verzameld. “Black Friday 2016 was een absolute voltreffer voor deelnemende online winkels. Toen stegen bezoekersaantallen met maar liefst 414% tegenover het jaar daarvoor. In 2015 was de groei 46% tegenover 2014. Ook Cyber Monday wordt steeds bekender, de online variant van Black Friday die direct volgt op de maandag erna. De stijging hier is echter veel minder groot”, klinkt het. In 2015 stegen de bezoekersaantallen met 92% en in 2016 met ‘slechts’ 58%”.

Uit de resultaten van Google Trends en Google Adwords blijkt Black Friday enorm aan naamsbekendheid te hebben gewonnen in 2016 en inmiddels veel beter ingeburgerd te zijn dan Cyber Monday. Zo werd in november 2016 in België 165.000 keer via Google gezocht op de term ‘Black Friday’ en slechts 14.800 keer op ‘Cyber Monday’.

Ingeburgerd

Volgens Goedkoop.be wijzen alle voortekenen wijzen erop dat Black Friday 2017 opnieuw alle records zal breken. Zo ziet de site de bezoekersaantallen op de Black Friday pagina al sinds eind september van dit jaar klimmen. Vorig jaar vonden shoppers diezelfde pagina pas vanaf 22 november, amper drie dagen voor Black Friday.

“Bovendien hebben heel wat winkels het fenomeen al veel vroeger in hun marketingkalender opgenomen, wat er duidelijk op wijst dat Black Friday een stuk meer ingeburgerd is. Waar het vorig jaar dikwijls last minute beslissingen waren, worden acties en aanbiedingen nu al geïnventariseerd”, aldus de website. Dit jaar zullen onder meer consumentenelektronica, schoenen en meubelen te vinden zijn aan lage prijzen.