Belgische consumenten kopen steeds vaker online in het buitenland. In de afgelopen twaalf maanden heeft 81% van de Belgische consumenten die op het internet actief zijn, een online aankoop gedaan. Bijna driekwart (72%) daarvan winkelde online over de grens. Vorig jaar was dit percentage 63%. De topmarkten zijn Nederland, Frankrijk en Duitsland.

PayPal en onderzoeksbureau Ipsos voeren jaarlijks een enquête over de cross-border e-commerce bij 34.000 consumenten in 31 landen. Ze focust op hoe deze markt zich ontwikkelt, hoe en waarom consumenten binnenlands en over de grens winkelen, en hoe ze voor hun aankopen betalen.

Uit de resultaten voor België blijkt dat 28% van de consumenten alleen bij Belgische webshops winkelt, 56% winkelt zowel in eigen land en over de grens, en 16% winkelt enkel over de grens.

Wat Belgische consumenten ertoe drijft om online in het buitenland te kopen zijn: het goedkoopste totaalbedrag inclusief verzendkosten (43%), geen verzendkosten (43%) en een veilige methode om te betalen (35%). Redenen om internationaal online shoppen links te laten liggen voor Belgische consumenten: het moeten betalen van verzendkosten (23%), de vrees dat de bestelling een vals product is (23%) en de vrees dat het product niet aankomt (22%).

Nederland, Frankrijk en Duitsland

De landen waar de Belgische e-shoppers het vaakst hun producten kopen zijn Nederland (38%), Frankrijk (28%) en Duitsland (21%). China komt op de vierde plaats met 18% (20% als men Hong Kong erbij rekent) en het Verenigd koninkrijk met 12% op de vijfde, gevolgd door de VS (11%).

Van de circa 10 miljard euro die Belgen online uitgeven (producten en diensten samen), gaat 4,6 miljard euro naar buitenlandse webshops. Nederland is de grote slokop met 1,6 miljard euro, gevolgd door Frankrijk (962 miljoen) en Duitsland (500 miljoen).

De Top 3 is niet verwonderlijk: in Vlaanderen zijn de Nederlandse sites bol.com en Coolblue zeer populair (en in mindere mate Amazon.de) en in Franstalig België is de duidelijke marktleider Amazon.fr. In Duitsland kopen Belgen onder andere veel bij Zalando.

Mode is koploper

De cross-border online aankopen die de Belgische consumenten doen zijn:

  1. Kleren, schoenen en accessoires (71%) 
  2. Elektronische producten zoals computers, tablets en telefoons (62%)
  3. Verzamelobjecten, memorabilia en kunst (61%)
  4. Speelgoed en hobby-items (60%)
  5. Entertainment/educatie (59%)

Kleren zijn ook bij de binnenlandse webshops het meest populair (58%). Daarna bestaan de meeste binnenlandse online aankopen uit diensten: reizen en vervoer (47%) en tickets voor events, cinema, theater, concerten en sport (40%).

Veel vertrouwen

In vergelijking met andere landen geeft 45% van de Belgen de voorkeur aan webshopgiganten zoals Amazon wanneer ze cross-border shoppen. Dat percentage is lager dan in de rest van de wereld.

België scoort wereldwijd wel het hoogst als het gaat om webshops uit andere landen evenveel vertrouwen als die uit eigen land (55%).

Op 8 oktober organiseert The Retail Academy een opleiding over Cross-border Sales. Schrijf u snel in en leer meer over het onderwerp!