Van alle goederen en diensten die in Nederland online verkocht worden, zijn de levensmiddelen sinds 2012 het snelst gegroeid. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Een andere opvallende vaststelling is dat het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder fors gestegen is.
In 2016 geeft 73% van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan wel eens wat online gekocht te hebben. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen mensen, stelt het CBS vast. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen goederen of diensten online: 90% van hen zegt dat te doen. Het aandeel e-shoppers van 65 jaar of ouder is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen: sinds 2012 groeide dat met 46%. Bijna 40% van de Nederlandse senioren is nu een e-shopper.
Levensmiddelen stijgen het meest
Net als in voorgaande jaren wordt online vooral kleding, reizen en vakanties of kaartjes voor evenementen aangeschaft. “Hoewel deze goederen het populairst blijven, zijn het vooral de online aankopen van levensmiddelen en medicijnen die het hardst gestegen zijn. Vergeleken met 2012 zijn die aankopen meer dan verdubbeld. Bijna 20% van de ondervraagde personen heeft in 2016 online levensmiddelen gekocht. Ook de online verkoop van medicijnen is meer dan verdubbeld: 7% deed dat, tegen ongeveer 3% vier jaar geleden.
Er zijn duidelijke verschillen tussen de aankopen van de verschillende leeftijdscategorieën. Jongeren schaffen iets vaker dan gemiddeld concertkaartjes, hard- of software aan. 25- tot 65-jarigen kopen iets vaker huishoudelijke apparaten online en 65-plussers zijn vaker online te vinden voor de aankoop van boeken of tijdschriften, stelt het CBS nog vast.
Verzekeringen en beleggingen
Tevens blijkt dat in Nederland steeds meer financiële diensten en producten worden gekocht: 27% van de respondenten heeft in 2016 online een nieuwe verzekering afgesloten of bestaande verzekeringen gewijzigd. Aandelen, obligaties of andere beleggingsproducten worden door 6% online gekocht of verkocht. Tevens heeft 4% van de Nederlandse e-shoppers het internet gebruikt voor het afsluiten van een lening of kredietregeling.
Minder impulsaankopen
Het CBS heeft tevens vastgesteld dat de e-consument bewuster zijn aankopen doet: 40% geeft aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over aanbieders. In 2012 deed geen 20% dat. Verder zegt 35% product- of prijsvergelijkingswebsites bekeken te hebben of recensies en beoordelingen van andere klanten te hebben gelezen. Dat is ca. 10% meer dan in 2012.
Nederlanders laten zich weinig verleiden tot impulsaankopen: slechts 5% heeft in 2016 wel eens goederen of diensten gekocht of besteld zonder zich vooraf te informeren, door direct op een advertentie te klikken op een social media website of app, zoals Facebook of Twitter.
Foto is ecommerceguide.com