De Duitse distributiegroep Metro wil zijn Belgische activiteiten, waaronder horecagroothandel Metro en de Makro-supermarkten, verkopen. Er zouden al gesprekken lopen met potentiële kandidaten. Vincent Nolf, topman van Metro en Makro België, doet de berichten af als speculatie. “We zijn bezig met een review per land, meer niet.”

De Duitse distributiegroep Metro heeft volgens De Tijd zakenbank Rothschild onder de arm genomen om de strategische opties voor zijn Belgische activiteiten te bekijken. Dat zou erop neerkomen dat er kopers gezocht worden. Er zouden al zelfs gesprekken lopen met potentiële overnemers. De Belgische activiteiten van de groep zijn al jaren verlieslatend. In het boekjaar 2019-2020 (tot eind september) slikte de Belgische tak van Metro, die elf Metro-winkels en zes Makro’s omvat, 44 miljoen euro verlies op een omzet van 714 miljoen. Het jaar ervoor bedroeg dat verlies van 67 miljoen, op een omzet van 738 miljoen euro. In 2018 stelde de Metro-groep haar Bel­gische dochter voor een ultimatum: het jaar nadien moest ze ‘resultaten laten zien’. ‘Makro is een patiënt in intensive care’, zei Vincent Nolf, CEO van Metro en Makro België, toen.

De pandemie heeft de situatie van Makro in ons land verder bemoeilijkt. De voorbije twee jaar zijn vooral buurtwinkels populairder geworden, ten nadele van grotere winkels. Ook de Metro-winkels, die enkel voor horeca-professionals toegankelijk zijn, leden onder de crisis. Vandaag wil Vincent Nolf tegenover Gondola niet ingaan op de mogelijke verkoop van de Belgische activiteiten. “Het klopt dat er op dit moment een country portfolio review bezig is op groepsniveau omdat we een nieuwe CEO hebben. Meer is er niet. Het zijn geruchten en speculaties. Kijk naar het artikel in De Tijd: dat is een domino van speculaties. We hebben vanmorgen ook al aan het personeel laten weten dat het niet meer dan geruchten zijn. Dit soort berichtgeving zorgt voor onrust bij hen. Ik sta nog altijd achter de uitspraak die ik in 2018 gedaan heb over de moeilijke situatie van Makro, maar sindsdien hebben we wel verbetering gezien. Ik wil nog niet vooruitlopen op de recentste resultaten, want die zijn nog niet meegedeeld aan de ondernemingsraad.”

De vraag is wie mogelijk interesse kan hebben in de twee Belgische winkelketens van de Duitse distributiegroep. De Tijd vermeldt Jumbo als mogelijk geïnteresseerde overnemer voor de winkels van Makro, al is dat niet heel waarschijnlijk, terwijl de Nederlandse groothandel Sligro een potentiële kandidaat is voor de overname van de Metro-winkels. Daar rijst dan weer de vraag of Sligro bij een eventuele overname geen te groot deel van de markt in handen zou krijgen, iets waar de Mededingingsautoriteit een stokje zou kunnen voor steken. Bij de winkels van Makro is het de vraag in hoeverre zij het hoofd boven water kunnen houden in een enorm concurrentiële supermarktomgeving. Op dit moment lijken de winkels niet de troeven te hebben om die scherpe concurrentiestrijd aan te gaan.