Het Belgische bedrijf Eco-Tap presenteert een systeem waar bij consumenten huishoudproducten in een hervulbare fles kunnen overbrengen. Het speelt daarmee in op de groeiende populariteit van bulk. Het systeem is te vinden in winkels van Delhaize en Carrefour. 

Olivier Potvin en Arthur Peemans hebben een machine uitgevonden die ‘simpel, proper, efficiënt en toegankelijk’ is en steeds meer supermarkten weet te verleiden. Eco-Tap, zoals het bedrijf heet, levert huishoudproducten in bulk: wasmiddel, wasverzachter, vaatwasmiddel en schoonmaakmiddelen. Allemaal 100% made in Belgium. “Het is de combinatie van de twee die ons toelaat om volledig afvalvrij te werken, zowel voor het omhulsels als de inhoud”, aldus Arthur Peemans in Trends-Tendances.

Waar gaat het om?

  • Een 100% Belgisch project : «We zijn ervan overtuigd dat Belgische knowhow een mooie toekomst heeft. Het komt overeen met een behoefte om naar oplossingen te zoeken die respect hebben voor het milieu. Daarom hebben we gezocht naar samenwerking met Belgische partners.” 
  • Zero afval : « Het gebruik van onze producten zorgt voor zero afval. Enerzijds garandeert ons distributiemodel (met bidons in de winkel en herbruikbare flessen) dat er geen plastic voor eenmalig gebruik meer gegenereerd wordt. Anderzijds beantwoorden onze producten aan de meest strikte ecologische normen, waardoor de impact op het milieu beperkt is.
  • Professionele kwaliteit: « We willen ecologisch verantwoorde producten maken, zonder toegevingen te doen op de kwaliteit.”

De producten worden opgeslagen in bidons van 20 liter in een winkel. Eens ze leeg zijn, worden ze terug gestuurd naar de fabrikant, die ze schoonmaakt en ze opnieuw vult. Op dezelfde manier heeft de consument een fles van Eco-Tap die tot 50 keer te herbruiken is. Er zijn vandaag 15 machines beschikbaar bij verschillende winkels van AD Delhaize en Carrefour Market. “Supermarkten zijn vragende partij voor ons systeem. Ze kunnen hun klanten een makkelijke, propere en efficiënte oplossing aanbieden die hun klanten niet verwacht hadden”, aldus Olivier Potvin.

Lichaamsproducten

Eco-Tap bidet op dit moment twee formules aan: een leasing of een gratis plaatsing met een kleinere marge op de verkoop. “Om de ervaring voor de gebruiker te garanderen, willen we de controle behouden op de afkomst van de producten en het onderhoud van het systeem.” Een uitbreiding is niet uitgesloten: “We zouden ook graag een gamma met vloeibare lichaamsproducten op de markt brengen. We hopen in 2021 break-even te draien en een omzet van 1 miljoen euro te halen in twee jaar. Om dat te realiseren, moeten we 400 systemen installeren.”