Ahold, de moedergroep van Albert Heijn, presenteerde vanmorgen zes strategische pijlers van groeiversnelling. Het meest opmerkelijk nieuws was wel dat ze in de komende vijf jaar 150 nieuwe supermarkten willen openen in Europa, waarvan minstens 50 in België. Op Belgisch niveau, aangezien AH uitsluitend in Vlaanderen wil blijven is dat wel een zeer ambitieus plan. Zeker als we bedenken dat de normale organische groei van bestaande ketens op de Belgische markt lager is dan 50 nieuwe vestigingen per vijf jaar. Is dat niet zeer ambitieus voor een nieuwe speler?

De vijf andere pijlers liggen meer in de lijn van de verwachtingen, Ahold hoopt de loyaliteit van zijn klanten te versterken, hun aanbod te verbreden, geografisch te groeien in Europa en de Verenigde Staten, hun capaciteiten – lees: huismerken en winkelformules – optimaal benutten, verantwoord te ondernemen en hun human resource management te optimaliseren.

Ahold hoopt met extra klantbinding-initiatieven de omzetgroei met 1 à 2 procent extra te kunnen verhogen. En de onlineverkopen moeten in 2016 anderhalf miljard euro gaan opbrengen, drie keer zo veel als nu. Ahold nam daarvoor de Amerikaan Roy Pertucci aan, een e-commerce zwaargewicht die eerder voor Tesco werkte.

Ahold start volgend jaar met een test. De klanten kunnen de boodschappen online bestellen en bij een afhaalpunt ophalen. Tot slot moet er natuurlijk ook nog bespaard worden, 320 miljoen euro op drie jaar tijd. Daarmee wil Ahold hun ‘retailmodel’ wereldwijd toepassen. Hun retailmodel? Wel, dat waren de andere pijlers: de loyaliteit van de klant, investeren in huismerken en nieuwe winkelformules ontwikkelen.