Volgens een studie an GfK die een consumentenpanel ondervroeg tijdens de twee eerste weken van de lockdown, zou bijna de helft van de Belgen minder tijd doorbrengen op het werk.

Daardoor konden Belgen meer tijd besteden aan andere bezigheden. Zo hebben bijna alle Belgen (96%) tijdens de eerste twee weken van de lockdown zelf gekookt (+33% in vergelijking met normaal) en 20% onder hen heeft minder bereide maaltijden gegeten. Naast het bereiden van meer gerechten, besteedde de Belg bijzondere aandacht aan gezonde voeding. Bijna 1 Belg op vier heeft meer vers fruit en groenten gegeten dan voordien. 1 Belg op 5 is ook van plan om een voorraad aan te leggen van vers fruit en groenten en er meer van te kopen. Verder beginnen Belgen ook te tuinieren en te klussen tijdens de crisis om zich mentaal te ontspannen.

Volgens de studie van GfK is 72% van de Belgen geïnteresseerd in tuinieren (+17% ten opzichte van normaal). 23% onder hen geeft aan de komende weken nog planten of zaden van kruiden te kopen. Tegelijkertijd is 65% van de Belgen meer geïnteresseerd in DIY (+12% in vergelijking met normaal). Veel Belgen verwachten nog aankopen te doen binnen de tuin en doe-het-zelfcategorie, wat de behoeften van de consumenten illustreert. Ter vergelijking: slechts 5% van de Belgen verwacht grote huishoudelijke apparaten aan te kopen zonder dit uit te stellen. De kans is groot dat bepaalde trends zich de komende weken zullen voortzetten. De interesse in gezondheids-, tuinier- of klusaankopen zou volgens sommige waarnemers een grote trend kunnen zijn.