Vlees blijft nog steeds populair bij de Belgen, al wordt het wel iets minder gegeten dan vroeger: 17,2 kg per capita in plaats van 17,5 kg in 2018. De smaak, de eetgewoonte en de voedingswaarde blijven daarbij de belangrijke aankoopcriteria. Daarnaast geven Belgen ook de voorkeur aan lokaal vlees, zo blijkt uit onderzoek dat GfK Belgium en iVox uitvoerden in opdracht van VLAM.

Belgen blijven nog steeds fervente vleeseters. Maar liefst 97% van de Belgische gezinnen tovert thuis wel eens vlees (varkensvlees, rundvlees, kalfsvlees, lamsvlees, schapenvlees en paardenvlees) op zijn bord. Zo blijkt uit een recent onderzoek van GfK België, in opdracht van VLAM, rond de aankopen voor thuisverbruik van vlees bij van 5.000 Belgische gezinnen. Over het algemeen bleef dit percentage de laatste jaren onveranderd. Al daalde de aankoopfrequentie van een doorsneegezin wel van 44 keer per jaar in 2014 naar 39 keer in 2018. Dat komt gedeeltelijk door het dalend aantal shoppingtrips van de Belg: we winkelen minder vaak, maar kopen meer per winkelbezoek (one-stop-shopping).

“Ook bij vlees zien we een lichte stijging in het volume per aankoop, maar onvoldoende om het dalend aantal aankoopmomenten te compenseren. Hierdoor daalde het thuisverbruik van vers vlees van 19,9 kg per capita in 2014 tot 17,5 kg per capita in 2017. In 2018 bleef de daling beperkt en landde het thuisverbruik van vers vlees op 17,2 kg per capita", verduidelijkt VLAM. "Dit thuisverbruik is goed voor 3/4 van de totale verbruik van vlees. Het buitenshuisverbruik (horeca, catering, …), dat dus 1/4 van het totale vleesverbruik voor zijn rekening neemt, steeg in zijn totaliteit (dus ruimer dan enkel vlees) in 2018 met 6% in bestedingen en met 8% in bezoeken."

Belgen blijven fervente vleesliefhebbers, maar variëren met vis en vegetarisch

Naast het onderzoek van GfK, liet VLAM marktonderzoeksbureau iVox in januari 2019 polsen bij consumenten naar de eetfrequentie van deze categorie. Belangrijk detail: bij dit onderzoek werd zowel rood vlees als gevolgde tot de categorie ‘vlees’ gerekend, wat niet het geval was bij de studie van GfK.

Het onderzoek van iVox toont aan dat vlees nog steeds een belangrijke plaats blijft innemen in de eetgewoonten van de Belg, maar dat het merendeel van de Belgen kiest voor voldoende afwisseling met vis en vegetarisch. 72% verklaart 1 à 5 keer per week vlees te eten, 21% eet vaker vlees en 7% minder vaak of nooit. Vis, week- en schaaldieren komen bij veel Belgen 1 keer per week op het menu. 18% van de Belgen eet minstens wekelijks een vegetarische vleesvanger en 33% eet minstens wekelijks een maaltijd zonder vlees, vis of de typische vegetarische vleesvangers.

Smaak, gewoonte en voedzaamheid blijven de belangrijkste aankoopcriteria

Belgen blijven dus echte vleesliefhebbers, maar waarom? Enerzijds is de smaak natuurlijk belangrijk, maar Belgen eten het ook vaak uit gewoonte: vlees is nu eenmaal sterk geïntegreerd in onze Belgische eetcultuur.  “We zijn opgevoed met een stukje vlees en trekken dit door in onze latere eetgewoontes. Als er geen vlees op zijn bord ligt, dan krijgt de Belg al gauw het gevoel dat het evenwicht zoek is op zijn bord en de maaltijd niet compleet is”, verduidelijkt VLAM. Daarnaast vinden Belgen vlees ook voedzaam, energierijk en verzadigend, en kunnen ze ook eindeloos variëren.

Voorkeur voor lokale producten

Uit de studie blijkt wel dat consumenten steeds meer belang hechten aan de herkomst van het vlees (61% tegenover 52% in 2013). Van diegenen die belang hechten aan het land van herkomst, heeft 70% een sterke en 27% een lichte voorkeur voor lokaal vlees. “Inlands vlees is vaak goedkoper, streng gecontroleerd, milieuvriendelijker (onder andere minder transport), verser… Door voor inlands vlees te kiezen wil de Belg de lokale economie steunen”, verduidelijkt VLAM. Verder blijkt ook dat er slechts een beperkte interesse is om buitenlands vlees uit te proberen. Bovendien geeft amper 3% aan een voorkeur te hebben voor buitenlands vlees.