De Belgische consument koopt steeds vaker via internet. Het afgelopen jaar kochten meer dan 7 miljoen Belgen online. Dat zijn er evenveel als een jaar eerder, maar de e-consumenten kopen wel regelmatiger online en geven ook meer uit. Dat blijkt uit een onderzoek van Comeos naar het online koopgedrag van de Belgen. 

“Ruim zeven miljoen Belgen of 64% van de bevolking kocht het afgelopen jaar online, dat is evenveel als vorig jaar”, zegt Dominique Michel (CEO van Comeos). “Wie online koopt, koopt wel steeds frequenter: 35% minstens maandelijks. De gemiddelde online uitgaven zijn dan ook met een derde gestegen, naar 2.388 euro per jaar. E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld.”

Verkoop reistickets daalt door terreur

Kleren (48%), overnachtingen (36%) en schoenen (33%) blijven de populairste online aankopen. Opvallend is dat 6% minder e-consumenten reistickets online kochten. "De enquête werd afgenomen in april: ongetwijfeld is dit de invloed van de aanslagen in Parijs en Brussel", klinkt het bij Comeos. Er is wel potentieel voor (bereide) voeding en farmaceutische producten: weinig consumenten kopen deze producten al online, maar ze zijn wel van plan om dit het komende jaar vaker te doen. "Hier zitten online bezorgdiensten vermoedelijk voor iets tussen: je kan er online bestellen bij verschillende restaurants, waarna je maaltijd aan huis geleverd wordt”, stelt Michel.

Thuislevering

Geld, tijd en gemak zijn de drie belangrijkste redenen om online te kopen, blijkt uit de enquête. Het merendeel van de e-consumenten (71%) geeft dan ook de voorkeur aan thuislevering. Steeds meer klanten verwachten gratis levering (+5%), maar de groep die bereid is om meer dan tien euro te betalen voor een levering groeit ook (+7%) – vermoedelijk vooral voor grote pakketten. 

Mobiel evolueert niet

“Vorig jaar onderzochten we mobiel kopen voor het eerst. De cijfers van toen, worden nu bevestigd: 21% van de online klanten koopt ook via smartphone of tablet, of ruim 1.4 miljoen Belgen", zegt Michel. De intentie om mobiel te kopen is het sterkst voor boeken (67%) en bereide voeding (67%). De grootste barrières blijven schermgrootte (51%), vertrouwen (41%) en betaalproblemen (37%).

Webrooming 

Hoewel er bij winkeliers een grote vrees voor showrooming (iets in de winkel bekijken om het erna online te bestellen) bestaat, blijkt uit de enquête dat consumenten vaker het omgekeerde doen. “Consumenten die niet online kopen, geven als belangrijkste reden op dat ze het product willen zien, passen of aanraken. Ook e-consumenten stellen dat ze soms online research doen, om dan het product in de fysieke winkel te gaan kopen (45%). Omgekeerd gaat 24% eerst naar de fysieke winkel, dan pas naar de webshop (‘showrooming’)", aldus Michel.

 

Problemen

 “Slechts 13% van de online kopers werd het afgelopen jaar met een probleem geconfronteerd. De belangrijkste problemen hadden te maken met betaling (32%), informatie (30%) en levering (26%). Ruim één derde van de problemen werd door de bank opgelost. Het aantal onopgeloste problemen (18%) is op zes jaar tijd met bijna de helft gedaald, een duidelijk teken dat banken, logistieke dienstverleners en handelaars inspanningen leveren”, besluit Michel.