Beiersdorf, het moederbedrijf van Nivea, lanceert het nieuwe condoommerk DUO. Het positioneert zich als een elegant, trendy en opwindend premiummerk en als een challenger op de Belgische markt.

Beiersdorf, dat ook al in de parapharmacie aanwezig is met de pleisters van Hansaplats, betreedt een nieuwe markt. Het Duitse cosmeticabedrijf lanceert met DUO een nieuw merk in het Belgische condoomsegment. Na een succesvolle lancering in Griekenland (6% groei in één jaar tijd) is België het tweede Europese land dat DUO mag verwelkomen. Het merk is verder ook al te koop in Colombia, Ecuador, Korea, Marokko en op de Filipijnen. 

Challenger

DUO profileert zich als het merk dat een revolutie zal veroorzaken in het condoomsegment. “De aanpak van DUO is vernieuwend omdat het merk resoluut focust op sensualiteit en genot. Een benadering die de condoommarkt in België een nieuw elan zal geven,” klinkt het ambitieus.

De ambities van DUO in België werden ook duidelijk geschetst op de persvoorstelling van het merk. Op korte termijn wil DUO namelijk de nummer twee worden op de Belgische markt, die momenteel gedomineerd wordt door Durex. De marktleider heeft maar liefst 76% van de markt in handen, gevolgd door Love Condom (11,4%) en de huismerken (6,8%) (Nielsen FY 2015). DUO wil snel die top drie penetreren en doorschieten naar de tweede plaats.

In de supermarkt

Om dat doel te bereiken zal het merk verkocht worden bij supermarktketens zoals Colruyt, Carrefour, Cora en Delhaize, maar ook bij Kruidvat en Di. In België wordt 74% van alle condooms namelijk gekocht in de supermarkt. Bovendien is de markt, die goed is voor 6,17 miljoen euro, lichtjes aan het groeien (circa +1%).

Packaging

Om zich te onderscheiden van Durex, kiest DUO naar eigen zeggen voor een nieuwe positionering in het condoomsegment. “Een condoom is niet langer iets om je voor te generen. Een condoom is chic en sexy, modern en opwindend,” klinkt het. Die positionering wordt benadrukt door de packaging: een elegant zwart doosje, een designlogo in felle kleuren, en een heldere uiteenzetting van de voordelen van het condoomtype.

De packaging van het gamma, een ontwerp van Beiersdorf, bleef alvast niet onopgemerkt. Niet alleen op de Red Dot Awards, de grootste internationale designwedstrijd, viel DUO in de prijzen (best of the best 2015 in de categorie Communication Design), ook op de Pentawards, die andere prestigieuze internationale competitie voor design en packaging, ging DUO met een award aan de haal (Gold Pentaward 2015 in de categorie body).

 

Differentiëren

Ook het product zelf is anders dan wat er vandaag op de markt te vinden is. “Met DUO ontwikkelden de Beiersdorf-laboratoria condooms die qua grootte en qua vorm verschillen van de andere condooms die momenteel te koop zijn. Zo is het condoom aan de basis en over de hele lengte breder dan normaal (56 mm in plaats van 52). Het uiteinde, net onder het reservoir, is nog wijder en meer ergonomisch gevormd, met het oog op nog meer comfort en genot.”

Vijf soorten

Het DUO-gamma bestaat in België uit vijf variëteiten: Natural, Extra Thin, G-Pleasure (met wijder uiteinde), Tornado Passion (spiraalvormige ribbelstructuur) en Retarding (dikkere textuur om erectie langer aan te houden).