Aoste voert de strijd tegen plastic op en introduceert verpakkingen die bestaan uit 80% karton. De verpakking bevat daardoor 60% minder plastic dan voorheen. Het bedrijf is de allereerste in Europa met deze innovatie. 

“Na een intensief jaar van onderzoek zijn we verheugd om aan te kondigen dat we een nieuwe, duurzame verpakking op de markt kunnen brengen. De investering werpt ook zijn vruchten af”, vertelt Thomas De Boes, Innovatie Marketing Manager bij Aoste. De nieuwe verpakking zal immers zorgen voor 31 ton minder plastic per jaar. Bovendien kan het kartonnen pakje gewoon gerecycleerd worden via het oud papier. Momenteel kreeg 60% van het Aoste-gamma al een nieuwe verpakking. De rest van het aanbod zit voorlopig nog in een ontwikkelingsfase en zal later in een duurzamer jasje gestoken worden. 

Teamwork

Maar hoe is deze nieuwe verpakking eigenlijk tot stand gekomen? “We hebben met verschillende departementen en verschillende verpakkingsspecialisten samengewerkt om tot deze oplossing te komen”, verduidelijkt Thomas De Boes. De departementen bundelden hun krachten en gingen samen op zoek naar een tiental alternatieve oplossingen voor plastic verpakkingen, gaande van de meest complexe ideeën zoals composteerbare verpakkingen tot de minst praktische oplossingen, zoals een gesloten kartonnen doosje. “We hebben alle verpakkingsopties overwogen om tot een zo duurzaam en impactvolle verpakking te komen. Duurzaamheid is immers onze absolute prioriteit sinds 2017. Volgens dit principe stak er eentje met kop en schouders bovenuit, goed voor een investering van 1 miljoen euro voor voornamelijk de specifieke machines.”

60% minder plastic

De uitverkozen verpakking bestaat voor 80% uit hard karton en heeft daardoor 60% minder plastic dan een klassieke verpakking. “Geen enkele materie kan de houdbaarheid garanderen zoals plastic dat doet”, legt zegt Steven Baeke, R&D Verpakking bij Aoste, uit. “Daarom zijn we gestart met een ander materiaal als basis voor de stevigheid, karton in dit geval, en hebben we het absolute minimum aan plastic toegevoegd om dezelfde versheid te kunnen garanderen. Zo is het etiket achteraan op de verpakking ook geëlimineerd. Alle informatie wordt rechtstreeks op de verpakking gedrukt. Een simpele oplossing en toch direct een pak duurzamer.”  De verkozen verpakking heeft trouwens dezelfde houdbaarheid en prijs als voorheen.