Amazon wil eind dit jaar zijn eerste bezorgcentrum openen in Antwerpen. Dat past in de strategie van de e-commercereus om meer pakketten te kunnen verwerken door lokaal te opereren.

Het Antwerpse depot van Amazon, dat op de site van Blue Gate zal neerstrijken, zal naar verwachting  zorgen voor 50 banen. Andere sorteercentra uit Frankrijk of Duitsland zullen de pakketten aanleveren, waarna ze gesorteerd worden in Antwerpen en vervolgens opgehaald worden door kleine en middelgrote Belgische koeriersbedrijven die ze naar de eindbestemming zullen vervoeren. Daarvoor zal Amazon naar schatting zo’n 200 externe chauffeurs inzetten. Dankzij dit nieuwe depot hoopt de e-commercereus in de toekomst grotere hoeveelheden pakketten te kunnen verwerken door meer lokaal te opereren. Amazon past deze strategie al in andere Europese landen, waaronder Nederland en Frankrijk, toe. Ook andere e-commerce spelers doen dit. Het Duitse HelloFresh, bijvoorbeeld, heeft verschillende kleine Belgische depots die pakketten ontvangen van een groter sorteercentrum in Nederland. Hetzelfde geldt voor Coolblue, dat donderdag aankondigde dat het dit jaar een derde tv- en witgoeddepot opent in ons land. Van hieruit worden grote producten bij klanten thuis geleverd en geïnstalleerd via de bezorg- en installatieservice CoolblueBezorgt. 

Welke gevolgen heeft dit voor bpost?

Het Belgische depot van Amazon is geen goed nieuws voor bpost, dat momenteel de belangrijkste logistieke partner van het Amerikaanse platform in België is. In Brussel en Wallonië is één op de vijf pakketten die door bpost wordt bezorgd namelijk van Amazon. Afgelopen november raakte al bekend dat de e-commercegigant een eigen netwerk van koeriers in onderaanneming aan het opbouwen was. Daarbij liet het bedrijf weten dat "één partner niet kan blijven voldoen aan de groeiende vraag naar pakketten". Het bedrijf benadrukte toen ook dat "Amazon een vertrouwensrelatie heeft met verschillende bezorgbedrijven in België en in de toekomst nauw zal blijven samenwerken met deze partners."