Amazon heeft zijn drive-supermarkt AmazonFresh Pickup gelanceerd bij het grote publiek. De internetretailer heeft twee afhaalpunten voor online boodschappen geopend in Seattle.

Amazon was al een tijdje bezig met de ontwikkeling van AmazonFresh Pickup, een dienst die qua concept erg doet denken aan drive-in afhaalpunten van supermarktketens zoals Carrefour, Auchan en Delhaize.

Na een testfase van een tweetal maanden, waarin de dienst enkel toegankelijk was voor personeel van Amazon, wordt AmazonFresh Pickup nu gelanceerd bij het grote publiek. De twee afhaalpunten van Amazon in de Amerikaanse stad Seattle zijn vanaf nu toegankelijk voor abonnees van het Prime-programma, meldt The Seattle Times.

Zij kunnen online hun voeding bestellen via AmazonFresh, en hun aankopen twee uur later al afhalen in één van de twee pickup points. De klant wordt via nummerplaatherkenning geïdentificeerd bij het toekomen aan het afhaalpunt. Shoppers die extra betalen voor lidmaatschap van Amazonfresh kunnen zelfs al na 15 minuten hun bestelling ophalen.

Dat de proefperiode van AmazonFresh Pickup afgerond wordt, wijst erop dat de testfase een succes was. Mogelijk zal Amazon het concept in de toekomst dan ook in andere Amerikaanse steden gaan introduceren.

Amazon Fresh Pickup is laatste manier van Amazon om graantje meteen pikken van de groeiende online boodschappenmarkt. Zo levert de internetgigant al boodschappen aan huis met AmazonFresh, een dienst waarmee Amazon ook al in Europa actief is. In ons land lanceerde het bedrijf onlangs de boodschappendienst Amazon Pantry. Verder maakte de e-commercereus natuurlijk ook furore met Amazon Go, de revolutionaire buurtwinkel zonder kassa's die momenteel wel nog altijd in de testfase zit.