- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Webwinkels die een beroep doen op Amazon als marktplaats, kunnen nu ook de 29 Europese distributiecentra van de webgigant als fulfilment-centrum gebruiken. Amazon zal dus ook voor hen de stockage en de distributie tot bij de klant organiseren. Een aantal andere grote webwinkels doen dat nu al, maar door haar schaal en haar Europese reikwijdte zal de Amerikaanse groep met dit initiatief mogelijk een grote impact hebben.
Webwinkels die via de Amazon Marketplace werken, verzorgen normaal gezien hun eigen logistiek en distributie. Ofwel organiseren ze zelf de stockage van de goederen, de voorbereiding van de orders, het orderpicken en de afgifte aan de pakjesdiensten, ofwel besteden ze die uit aan gespecialiseerd fulfilment-bedrijf. De grenzen zijn echter aan het vervagen: sommige webtailers beginnen naast hun fulfilmentactiviteiten hun distributie en pakjesleveringen zelf te organiseren; en sommige zijn ook begonnen met openstellen van hun logistieke organisatie voor bedrijven die ze op hun marktplaats ‘hosten’.
Een goed voorbeeld daarvan is bol.com, die de aangesloten webwinkels de mogelijkheid biedt om hun logistiek in zijn bol.com’s Nederlandse distributiecentra te laten organiseren. Amazon doet dat ook al, maar enkel in de VS en in het VK. Grosso modo een derde van de bestellingen op Amazon’s marktplaats werd door ‘Fulfilment by Amazon’ behandeld en dat percentage groeit.
Nu gaat Amazon deze dienst dus uitbreiden naar alle deelnemers aan zijn marktplaats in Europa, meldt Bloomberg. Dat is vooral interessant voor webwinkels die ‘crossborder’ willen groeien. Zij kunnen een deel van hun stocks in de distributiecentra van Amazon in het buitenland onderbrengen, om zo sneller en goedkoper te kunnen leveren in het land waar dat DC is gevestigd. Voor Amazon zijn er meerdere voordelen. De webwinkel vergroot zo de trouw van de deelnemers aan zijn ‘Marketplace’, zij strijkt een commissie voor het fulfillment, en zij verhoogt haar koopkracht bij de leverdiensten. Tegelijk verhoogt zij haar aantal te vervoeren pakjes, waardoor de transportketens die de groep nu ook zelf wil organiseren, gemakkelijker te rentabiliseren zijn.
Voor de aangesloten webwinkels is het grootste voordeel dat ze sneller geografisch kunnen groeien, weliswaar alleen in de landen waar Amazon groot is. Dat is vooral in Duitsland, het VK, Frankijk en Polen. In de Benelux heeft Amazon nog geen logistieke organisatie of distributiecentra.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?