Na zijn ontwikkeling in de ijskast te hebben gezet na teleurstellende resultaten, presenteert Amazon Fresh de nieuwe generatie van zijn commerciële concept in de VS. Onverwacht is het meer in lijn met de normen van traditionele supermarkten. Dankzij het omnichannelaspect kan het merk echter meer consumenten bereiken. En Amazon voegt nog een laag technologie toe aan zijn biologische dochteronderneming Whole Foods Markets met de lancering van handpalmherkenning, een oplossing ontwikkeld door en voor Amazon One.

Amazons ontwikkeling in de foodretailsector is een schrikbeeld voor de hele sector, en niet alleen voor e-commerce. Alle initiatieven van de reus uit Seattle worden nauwlettend in de gaten gehouden, of het nu technologische initiatieven zijn, zoals Amazon Go, of commerciële. De laatste jaren bestaat de strategie van Amazon er echter in om zijn ambities enigszins aan te passen aan de realiteit. Enerzijds door zich via de overname van Whole Foods Market te richten op hogere marktsegment en organische positionering die synoniem zijn met comfortabele marges. En anderzijds door in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk te stoppen met de ontwikkeling van het Amazon Fresh supermarktnetwerk, dat tot dan toe zeer agressief was.  

Maar Amazon blijft proberen de prestaties van Amazon Fresh te verbeteren. Het bewijs is te zien in de vorm van de twee winkels in Schaumburg en Oak Lawn, Illinois, waar het bedrijf een nieuwe versie van zijn commerciële concept onthult. Niets revolutionairs deze keer, maar een opgefriste formule, herziene bewegwijzering en een kleine shop-in-the-shop catering voor Krispy Kreme donuts, die erg populair zijn in de Verenigde Staten. Er zijn meer dan 1.500 nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd, voornamelijk in de categorieën zuivel, bakkerijproducten, snacks, huishoudelijke verzorging en gezondheid. Er zijn ook zelfkassa's die veel conventioneler zijn dan de "Just walk out" technologie die Amazon Fresh met veel tamtam introduceerde, of zijn Dash Cart aangesloten winkelwagentjes, die ook afzien van de scannerstap. Commercieel gezien speelt Amazon Fresh in op de glimlach, bijvoorbeeld met dit display in het groente- en fruitgedeelte, waardoor kinderen een gratis stuk fruit kunnen pakken.