Amazon heeft bij de Amerikaanse start-up Rivian maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens besteld. De eerste exemplaren worden in 2021 geleverd. CEO Jeff Bezos stelt deze aankoop voor als stap in het plan om de groep tegen 2040 CO2-neutraal te maken. Maar het is ook een strategische zet om voor de laatste kilometer minder afhankelijk te zijn van UPS, FedEx en US Post.

Rivian (Michigan) is zelfs in de Verenigde Staten een onbekende speler op de markt van de elektrische voertuigen. Zijn SUV en pick-up truck zijn nog pre-productie prototypes die pas eind volgend jaar in productie gaan. Toch haalde het begin dit jaar 700 miljoen dollar op bij onder meer ... Amazon (goed voor 440 miljoen dollar). Nadien pompte Ford 500 miljoen in het bedrijf en de private equity Cox Automotive nog eens 350 miljoen.

Dankzij de inbreng laat Amazon een elektrische bestelwagen ontwikkelen die het op grote schaal wil inzetten. Bezos verklaarde  zopas dat Amazons inspanningen om CO2-neutraal te werken met tien jaar worden vervroegd. Hij wil het doel in 2040 bereiken, tien jaar eerder dan vooropgesteld in het Klimaatakkoord van Parijs. Volgens omdat de opwarming sneller gebeurt dan voorzien. 

Rivian zal de eerste 10.000 stuks pas in de loop van 2021 en 2022 leveren. Alle 100.000 voertuigen moeten tegen 2030 in dienst zijn.

Eigen onderaannemers

Eerder dit jaar bestelde Amazon al 20.000 (conventionele) bestelwagens bij Mercedes-Benz en nog eens 2.000 grote bestelwagen bij Spartan, een Amerikaanse producent van speciale voertuigen. Die voertuigen zou het bedrijf niet zelf inzetten maar leasen aan ondernemers die een bezorgingsbedrijf willen opstarten. Amazon belooft 300.000 dollar winst per jaar aan wie 40 bestelwagens huurt en 100 chauffeurs/bezorgers in dienst neemt.

Naar alle waarschijnlijkheid zal Amazon dit plan voor de elektrische wagens herhalen. Dit betekent dat de online gigant over enkele jaren over een vloot van ongeveer 130.000 bestelwagens zal beschikken voor de ‘last mile’. Dit is een frontale aanval op UPS, FedEx en US Postal. UPS, bijvoorbeeld, beschikt wereldwijd over zo’n 120.000 bestelwagens en FedEx over 100.000.

Meer Next-Day en Same-Day

Amazon neemt zich voor om geleidelijk aan over te schakelen op Next-Day en Same-Day leveringen. Dat zet een enorme druk op de logistieke keten. Insourcing van de pakjesleveringen kan een middel zijn om het tempo aan te kunnen. 

Overigens zet Amazon niet alleen in de VS eigen besteldiensten in. Ook in Duitsland is het bedrijf begonnen met het inhuren van onderaannemers die de pakjesleveringen doen, onder meer in de streek van Hamburg. Daar wil de Amerikaanse groep minder afhankelijk zijn van DHL, DPD en Hermes. Overigens kondigde Amazon aan dat het 11 nieuwe distributiecentra gaat bouwen (bovenop de 13 die het al heeft) om Same-Day leveringen te organiseren.