AliExpress, het wereldwijde online winkelplatform van Alibaba, opende zopas een tweede fysieke winkel in Europa. Opnieuw werd voor Spanje gekozen. Na Madrid volgt Barcelona, in een winkelcentrum van Equilis.

AliExpress opende de winkel in het winkelcentrum Finestrelles, in het gebied Baix Llobregat aan de bovenkant van de Diagonal. Dat gebeurde kort voor Black Friday. Het shoppingcenter is eigendom van de Belgische ontwikkelaar Equilis, ook bekend van Docks Bruxsel. Toevallig vierde het complex in Barcelona ook zijn eerste verjaardag. Hierdoor kende het een recordopkomst: tijdens het black-Friday weekend ontving het meer dan 150.000 bezoekers. 

De winkel van AliExpress in Barcelona is bijna 1.000 m² groot. Dat is ruim een derde meer dan de winkel in Madrid, die in augustus open ging. Meer dan 1.500 referenties en 80 merken zijn over de winkel verdeeld. Het zijn zowel prestigieuze internationale labels als Aziatische merken die de Spaanse markt willen betreden.

Met zo’n fysieke vestiging, die zo’n 33 werknemers telt, wil Alibaba  aan de klanten de mogelijkheid bieden om producten eerst te kunnen bekijken. De Chinese groep testte de formule eerder uit met tijdelijke fysieke winkels van AliExpress in Spanje, onder meer in winkels van de warenhuisketen El Corte Inglés. 

Spanje is na Rusland en de Verenigde Staten de grootste markt voor de Chinese e-commerce gigant.