Het Chinese Alibaba verwacht dat de omzet dit jaar nog met 45 tot 49% zal toenemen. Niet alleen stijgende internetverkopen, maar ook advertentieruimte en clouddienstverlening moeten de e-tailer aan deze forse omzetgroei helpen.

Op zijn jaarlijkse investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou, waar Alibaba zijn hoofdkantoor heeft, blikte het internetbedrijf vooruit op het huidige boekjaar, dat tot eind maart 2018 loopt.

Dat Alibaba de toekomst rooskleurig inziet, mocht duidelijk zijn. Financieel directeur Maggie Wu liet optekenen dat de omzet van Alibaba dit boekjaar met 45% tot 49% zal stijgen. Dat zou neerkomen op dat neerkomen op een totale omzet van 34,3 miljard dollar. Daarmee zou Alibaba volgens Bloomberg de verwachtingen van analisten ruimschoots overtreffen: zij gingen tot dusver uit van een jaaromzet van 31,4 miljard.

De verwachting komt er bovenop de topprestatie van de voorbije 12 maanden. De Chinese e-tailer zag zijn omzet in het voorbije boekjaar, dat eind maart afliep, al met 56% stijgen.

Alibaba is het grootste e-commercebedrijf van China, maar toch komt de omzetgroei niet alleen voort uit stijgende online verkopen. De techgigant haalt een groot deel van zijn inkomsten uit Alimama, een platform waarop handelaars kunnen bieden op advertentieruimte op de digitale marktplaatsen van Alibaba. 

Daarnaast heeft Alibaba ook grote investeringen gedaan om zijn activiteiten te verbreden. In navolging van Amazon, zet het bedrijf zwaar in op cloudcomputing. De cloud-divisie van het bedrijf staat volgens Bloomberg ondertussen al in voor 5% van de totale inkomsten van Alibaba, al is de afdeling nog niet winstgevend.

Ook zoals Amazon, investeert Alibaba ook meer in media en entertainment, om en soort allround dienstverlener te worden en zo sterker te staan tegenover die andere Chinese technologiegigant: Tencent Holdings.